Vă spuneam acu’ vreo 2 săptămâni de modul in care tratează PcGarage garanțiile. Și povestea are, așa cum merita, un final mișto.
Dar întâi pe scurt chestiile esențiale. Un kit de memorii RAM (4×8 GB) luat acu’ ceva vreme cu vreo 700 de lei costă astăzi undeva pe la 1500 lei. Cam dublu. În condițiile astea se strică una din memoriile din kit (cu termenul de garanție pe viață). PcGarage decide că e prea scump pentru ei să înlocuiască kitul defect și păstrează tot kitul complet și stornează banii. Adică ăia 700 de lei plătiți inițiali, bani cu care acum NU poți să cumperi decât un kit de 2x8GB. Cu alte cuvinte PcGarage păstrează 3×8 GB perfect utilizabili și-i dau cumpărătorului înapoi bani să-și mai ia doar 2 bucăți.
Și așa au și făcut inițial. Bogdan s-a trezit cu banii în contul de client de la ei de pe site. Nu s-a atins de ei și a continuat să se certe. După mult scandal telefonic și după ce un isteț de la PcGarage susținea la telefon chestii de genul “consumatorul nu are de ales în niciun fel și că nu înlocuiesc produsele pentru că este măsura disproporționată”, au hotărât să îi returneze kit-ul specificând faptul că fac o favoare clientului. Toate astea din cauză că ei susțineau că nu pot repara produsul și nu-l pot schimba cu unul nou fiind “măsură disproporționată”. Țineți minte asta pentru că devine amuzant pe final.
Tot în perioada asta, enervat pe modul în care gigeii de la PcGarage înțeleg să adapteze legile după cum le convine lor, mă apuc și îl contactez pe mail pe Bogdan Manolea (legi-internet.ro). Pentru că am mai citit pe acolo cazuri legate de magazinele IT online. Și mi s-a părut și o problemă interesantă (creșterea în timp a prețului). Răspunsul lui a fost în aceeași notă cu ceea ce gândeam și eu :
Interesant cazul si nu il stiam.
Cred ca dpdv legislativ, legiuitorul nu s-a gandit ca valoarea unui produs poate sa creasca dupa ce a fost vindut.
Cu toate acestea, este o legislatie in protectia consumatorilor, deci trebuie interpretata in favoarea lor.
Vă prezint și bucata din textul legii (449/2003) cu modificările făcute (bolduite) conform OUG 174 2008 :
Art. 9
Vanzatorul este raspunzator fata de consumator pentru orice lipsa a conformitatii existenta la momentul cand au fost livrate produsele.Art. 10
În cazul lipsei conformităţii, consumatorul are dreptul de a solicita vânzătorului să i se aducă produsul la conformitate, fără plată, prin reparare sau înlocuire, conform art. 11, sau să beneficieze de reducerea corespunzătoare a preţului ori de rezoluţiunea contractului privind acest produs, în condiţiile art. 13 şi 14Art. 11
(1) În cazul lipsei conformităţii, consumatorul are dreptul de a solicita vânzătorului în primul rând repararea produsului sau are dreptul de a solicita înlocuirea produsului, în fiecare caz fără plată, cu excepţia situaţiei în care măsura este imposibilă sau disproporţionată.
(2) O masura reparatorie va fi considerata ca disproportionata, daca ea impune vanzatorului costuri care sunt nerezonabile in comparatie cu cealalta masura reparatorie, luandu-se in considerare:
a) valoarea pe care ar fi avut-o produsele daca nu ar fi existat lipsa de conformitate;
b) importanta lipsei de conformitate;
c) daca cealalta masura reparatorie ar putea fi realizata fara un inconvenient semnificativ pentru consumator.
(3) O măsură reparatorie va fi considerată ca imposibilă dacă vânzătorul nu poate asigura produse identice pentru înlocuire sau piese de schimb pentru reparare, inclusiv ca urmare a lipsei utilajelor sau a tehnologiei aferente.
(4) Orice reparare sau înlocuire a produselor va fi făcută în cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilită de comun acord, în scris, între vânzător şi consumator, şi fără niciun inconvenient semnificativ pentru consumator, luându-se în considerare natura produselor şi scopul pentru care acesta a solicitat produsele. Perioada de timp stabilită nu poate depăşi 15 zile calendaristice de la data la care cumpărătorul a adus la cunoştinţă vânzătorului lipsa de conformitate a produsului.
(5) În cazul reparării produsului, în acesta vor fi montate numai piese noi.Art. 12
Noţiunea fără plată, prevăzută la art. 10 şi 11, se referă la toate costurile necesare aducerii produselor la conformitate, inclusiv costurile poştale, de transport, manipulare, diagnosticare, expertizare, demontare, montare, manoperă, materiale utilizate şi ambalare.Art. 13
Consumatorul poate solicita o reducere corespunzatoare a pretului sau rezolutiunea contractului in oricare dintre urmatoarele cazuri:
a) daca nu beneficiaza nici de repararea, nici de inlocuirea produsului;
b) daca vanzatorul nu a luat masura reparatorie intr-o perioada de timp rezonabila;
c) daca vanzatorul nu a luat masura reparatorie, conform art. 11 alin. (4), fara inconveniente semnificative pentru consumator.Art. 14
Consumatorul nu este indreptatit sa solicite rezolutiunea contractului, daca lipsa conformitatii este minora.
Am subliniat bucata din lege unde gigelul de la PcGarage poate citi exact cum este definită măsura disproporționată. Ar fi trebuit cineva să scrijelească pe o bâtă textul ăsta și să-i dea cu ea peste ochi până-i rămâne imprimat textul pe frunte. Poate atunci îl pricepe.
În final, după timp pierdut degeaba, clientul se află în EXACT aceeași situație ca la început. Ba chiar e nițel mai fericit că n-a rămas fără memorii (ce înseamnă percepția asta… ). Și clientul a descoperit faptul că ăia de la Corsair acceptă fără prea multe comentarii RMA-ul. Și când zic “fără prea multe comentarii” înseamnă că nici măcar nu întreabă ce are. Pur și simplu acceptă schimbul memoriilor defecte și gata. Dar stați, că partea frumoasă vine după. Există opțiunea de “express RMA” unde Corsair trimite mai întâi memoriile clientului și abia ulterior acesta trimite memoriile defecte înapoi la ei. Care opțiune costă 755 lei (prețul REAL al kit-ului de memorie la ei), bani returnați după ce clientul retrimite memoriile defecte. Sesizați ironia ? Cu 755 de lei are 4x8GB noi și încă 3x8GB rămași. Față de PcGarage unde, pe lângă stornarea aia făcută, trebuia să mai plătească încă 800 de lei pentru a obține ăia 4x8GB.
Bineînțeles că ar fi o ușoară măgărie să nu returnezi memoriile defecte. Dar e amuzantă comparația în context.
Pe final nu pot să nu remarc faptul că băieții de la PcGarage ar fi avut din start opțiunea să facă ei RMA la Corsair pentru client pentru că SE POATE. Și așa cum arătam mai sus nu este nimic disproporționat. Clientul a făcut EXACT același lucru pe care-ar fi trebuit să-l faca ei. Da’ ei n-au vrut. Iar asta-i costă respectul pe care-l aveau cel puțin până acum în fața mea. Și sper că nu-s singurul care gândește așa.
Și pentru că merită pedepsiți cumva, o să iau o măsură. Găzduiesc lunar pe blog o poveste legată de PcGarage într-o categorie pe care-o voi crea special pentru asta. Primesc pe mail poveștile și voi alege lunar una dintre ele. Va trebui să fie o poveste reală, argumentată și orice acuzație făcută să poată fi dovedită. Dacă “pățitul” e capabil s-o scrie astfel încât s-o pot publica direct, o public direct ca un “guest post”. Dacă nu, adaptez eu povestea astfel încât să poată să urmeze un minim fir epic.
poti rectifica titlul: PcGarage fiind magari, hoti si incompetenti.
Business tipic romanesc. Niste marlani. Da’ mai e stupid ca sunt prea putine magazine serioase. Chiar nu exista oameni in tara aia care sa se gandeasca ca pot face niste bani frumosi, cu un business ce-si trateaza oamenii normal? Ca printre atatia tepari, unu’ decent ar avea succes nebun.
Nu e nici o „ușoară măgărie” să păstrez memoriile. Pentru că acei 750 RON sunt (după cum mi-au spus și ei înainte să dau datele de card) prețul COMPLET al produsului la ei.
Discuția interesantă e „de ce naiba de la ei vine cu 750 RON și la noi pe piață e 1500+?!”.
Sper să nu aflu motivul în momentul în care ajunge coletul la poștă și aflu că mai am 900 RON de plătit pe taxe vamale :)
Am comandat de curand o tableta de la PcGarage care uneori ramane fara baterie din senin si se stinge (direct de la 30-40%). Nu am vrut sa o trimit inapoi pentru ca se intampla doar odata la cateva zile si m-am gandit ca sunt sanse foarte mari ca la ei sa nu se intample, dar acum chiar nu stiu daca mai are rost sa incerc.
@ Alex Dumitru luasem ceva rack pe USB3.0 de la ei care aleator(la cateva zile) facea figuri(freeze, caderi mari de viteza la scriere/copiere, deconectari) si tot la fel si eu, am zis ca nu-l trimit ca sunt sanse mari ca la ei sa nu se reproduca si sa ajung in final sa platesc eu transportul catre service si inapoi la mine – costul ar fi ajuns la jumate din valoarea rackului