Am povestit parțial pe Facebook dar o să reiau aici integral o ultimă aventură cu, probabil, cea mai mizerabilă companie de curierat din România. Știu, o să spuneți că e o luptă acerbă pentru titlul ăsta însă vă invit să citiți mai jos și apoi să vă gândiți serios dacă ați auzit povești asemănătoare de pe la celelalte companii de curierat (că eu unul nu am auzit).
Merită de asemenea menționat faptul că nu este nici măcar prima oară când Cargus își bate joc de coletele pe care ar trebui să le livreze. La mine este a 4-a sau a 5-a oară când am probleme asemănătoare cu ei, însă niciodată nu am întâlnit gradul ăsta de neprofesionalism amestecat cu nesimțire și indolență. Am avut colete avariate, ajunse ude și rupte, rătăcite, dar până acum nu am fost mințit sistematic de reprezentanții din call center și nici nu am văzut să încerce să-și acopere mizeria sub preș modificând statusul livrării.
Și scriu toată povestea pentru că aș vrea ca atât cei care au companii/magazine care livrează cu Cargus cât și cei care cumpără și așteaptă livrări făcute de Cargus să înțeleagă pe viitor cât de mult riscă să piardă timp bani și nervi cu o asemenea companie. Da, poate te înțelegi bine și curierul Cargus de pe zona ta își face treaba corect, însă asta valorează prea puțin în condițiile în care compania în sine este total neprofesionistă și are carențe masive în procedurile interne. Și mai devreme sau mai târziu te va afecta direct modul ăsta de lucru.
Povestea începe pe 1 septembrie 2023 cu o comandă dată pe un site care vinde cărți (din alea care te fac neprost, nu alea cu regi, regine și valeți ), site care livrează din Germania. Opțiunea aleasă pentru livrare era cea standard, ceea ce însemna DHL până în România, de acolo era preluat de Cargus (dar încă nu știam acest aspect, cumva am presupus că va fi livrat de DHL și pe teritoriul României). Am dat comerciantului toate datele complete pentru livrare, ba chiar am avut MARE grijă să completez adresa fără diacritice pentru că am mai fost pățit în trecut cu diacriticele înlocuite cu alte caractere de un soft care nu s-a înțeles bine cu limba română. Și am așteptat calm să fiu contactat de curier. Mă așteptam la 1-2 săptămâni pentru livrare, așa că nu m-am stresat prea mult, am verificat AWB-ul în tracking-ul DHL atunci când a fost pus la livrare dar de la momentul respectiv nu am primit alt email referitor la comanda respectivă. În jurul datei de 10 septembrie mi-am adus aminte și am verificat din nou AWB-ul, observând că a ajuns la Cargus în România. Și totodată faptul că cei de la Cargus ar fi încercat livrarea pe data de 8 septembrie 2023 dar livrarea a eșuat pentru că nu au avut adresa corectă. Menționez că deocamdată nu primisem nimic nici pe telefonul mobil (SMS-uri cu livrarea sau altceva) și nici pe email de la Cargus, comerciant sau DHL. 8 septembrie fiind vineri, am fost nevoit să aștept până luni să sun, cei de la Cargus nu au call center funcțional în weekend.
Prin urmare pe data de 11 septembrie am sunat în call center-ul Cargus și am aflat că adresa nu este corectă. Mai precis, adresa nu era completă, lipsind scara blocului și numărul de telefon. Având însă restul adresei completă (stradă, bloc, număr apartament, număr interfon, etc…) nu era greu de dedus scara la un bloc cu 2 scări. Dar să admitem că nu avea timpul necesar să facă asta și a ales calea ușoară, să nu se obosească cărând un pachet de cărți până la interfon. Ce mi-e greu să înțeleg este cum de n-a ajuns adresa corectă din moment ce am avut extrem de multă grijă în a o completa. Justificarea din partea celor de la Cargus a fost că fie eticheta cu adresa de pe colet a fost deteriorată (wtf number 1) fie din cauza GDPR nu au inclus numărul de telefon în adresă (wtf number 2 ). Am dat telefonic toate detaliile referitoare la adresă, inclusiv numărul de telefon și am fost asigurat de reprezentantul Cargus că va fi trimis coletul cu prima ocazie. Repet, asta s-a întâmplat pe 11 septembrie care era o zi de luni. Am așteptat până spre miercuri când am sunat din nou la telefon și am întrebat ce se mai întâmplă cu coletul, mi s-a răspuns că au fost destul de încărcați și ca nu a apucat să fie pus din nou la livrare dar va fi pus cu prima ocazie.
Prima ocazie s-a nimerit iarăși să fie într-o zi de vineri, pe 15 septembrie. Când am primit și primul SMS din partea Cargus cum că se va face livrarea coletului în ziua respectivă. Fiind acasă toată ziua nu mi-am făcut prea multe griji și am așteptat livrarea cuminte. Însă nu am fost contactat nici pe telefon nici la adresă de nimeni. Undeva pe la ora 9 seara (vedeți screenshot-urile cu SMS-urile) am primit SMS de la Cargus cum că sunt așteptat în Măgurele să ridic coletul de acolo. Uitându-mă pe site la tracking am observat că mențiunea este de “destinatar avizat la adresă”. Eu fiind la adresă toată ziua, nefiind avizat de nimeni în nici un moment. Fiind iarăși vineri în afara programului de call center am fost nevoit să aștept până luni să sun la telefon.
Luni, 18 septembrie la prima oră am sunat iarăsi la cei de la Cargus (care cică au deschis și un tichet/reclamație pentru mine pentru care o să primesc detalii pe mail, unde bineînțeles că nu am primit nimic). Dar mi s-a promis că vor încerca livrarea în ziua imediat următoare, adică 19 septembrie. Pe 19 septembrie nu am mai primit nici un SMS de la ei în schimb am deschis de dimineață pagina de tracking și am observat că fusese pus în livrare iarăși. Bucuria n-a fost însă de lungă durată, spre seară statusul de “pus în livrare” a fost înlocuit de “adresa destinatar greșită”. A doua zi (pe 20 septembrie ) i-am sunat iarăși, am reconfirmat adresa la telefon (adresa fiind bineînțeles corectă) și i-am menționat reprezentantului Cargus faptul că nu am fost contactat de nici un curier în ziua precedentă așa că statusul de “adresă greșită” este fals.
În data de 21 septembrie am primit un SMS la ora 9 dimineața în care eram iarăși invitat în sediul din Măgurele să ridic coletul. 2 ore mai târziu (la 11) am primit în schimb SMS cum că vor reîncerca livrarea. Iarăși am așteptat cuminte să primesc coletul. Statusul a rămas nemodificat pe tot parcursul zilei însă nici coletul nu a ajuns în posesia mea. Prin urmare pe 22 septembrie (într-o altă frumoasă zi de vineri) am sunat din nou la ei. Am reconfirmat încă o dată adresa ca fiind corectă, am menționat faptul că nu am fost contactat de curier în nici una din zilele în care ei spun că ar fi încercat livrarea Conversația de pe 22 septembrie a fost una “specială”. Pentru că am fost fie mințit în față fie nici măcar ei nu au habar de ce se întâmplă în ograda proprie. Pentru că reprezentantul Cargus mi-a spus telefonic cum că, deși eu le-am dat adresa completă și corectă pe 11 septembrie, de abia la finalul zilei de 19 septembrie s-a modificat în AWB adresa completă, încercările de livrare de pe datele de 15 și 19 septembrie fiind făcute tot cu adresa veche (care nu avea scara blocului trecută, în rest adresa fiind corectă). Tind să cred că este o minciună pentru că eu am primit totuși SMS-uri în zilele respective cu statusul. Deci în sistem au avut numărul de telefon, număr pe care l-am dat tot pe data de 11 septembrie.
De asemenea reprezentantul Cargus nu mi-a răspuns de ce nu încearcă să prioritizeze livrarea coletelor restante, replicându-mi că probabil curierul nu a avut timp să livreze fiind foarte încărcat ( de parcă ar fi vina mea că ei supraîncarcă curierii ).
Încercând totuși să găsesc o rezolvare la problema curierului care aparent nu găsește adresa (deși cumva toți ceilalți curieri par a fi capabili s-o găsească), l-am întrebat dacă nu pot livra la un locker Cargus din apropiere. Mi s-a răspuns că nu este un colet eligibil pentru livrare la locker și că poate fi livrat doar direct la adresă. Cam pe aici mi-am ieșit din pepeni și am replicat cu un “Atunci livrați-l în gura mă-sii o dată !!!” și mi s-a închis telefonul în nas.
Luni, pe 25 septembrie, am dat din nou telefon la ei, am încercat să fiu calm, i-am explicat interlocutoarei cum că NU a existat nici un moment vreo încercare de livrare la adresa mea din partea lor, NU am fost contactat de nici un curier în nici una din datele în care teoretic coletul ar fi trebuit livrat și că au și o plângere la ANPC depusă pe toată tărășenia asta. Mi s-a spus că vor lua iarăsi legătura cu cei din depozit și că încearcă livrarea.
Pe 26 septembrie a apărut iarăși modificare în pagina de tracking cu, bineînțeles, “Adresa destinatar greșită”. I-am contactat între timp și pe comercianți spunându-le de problemă și pe cei de la DHL să le dau de înțeles că partenerii lor din România sunt niște jeguri ordinare.
Și de pe 26 septembrie sun aproape zilnic la telefon pe cei de la Cargus să-i mai întreb de sănătate. Mi se spune că știu problema, au vorbit în depozit și că încearcă livrarea în ziua următoare. Chestie care nu se întâmplă. Astăzi sunt deja la al 9-lea sau al 10-lea telefon dat către ei în care îi întreb de sănătate.
Ah, și sa nu uit, și la al 4-lea email trimis pe adresa de contact, pentru că, în timp ce așteptam să se elibereze linia cu call-centerul, robotul lor spune că îi poți contacta și la adresa “[email protected]“. Adresa la care evident nu răspunde nimeni. Telefonic mi se spune în fiecare zi același lucru, cum că va fi scos în traseu în ziua următoare. În ziua următoare însă nu se întâmplă acest lucru.
Între timp au mințit și comerciantul și pe cei de la DHL, afirmând (ceea ce afirmă și în pagina lor de tracking) cum că adresa este greșită deși nu este. Deja sunt la momentul în care îmi este teribil de greu să înțeleg dacă este incompetență, prostie, rea-voință sau o combinație perfectă din toate. Dar în mod clar toată situața este alimentată de o lipsă de proceduri interne și o durere maximă în cur.
Și aici ne întoarcem la ceea ce spuneam mai sus legat de cei care aleg să lucreze cu o astfel de firmă de curierat. Eu am avut răbdare și am fost dispus să pierd timp să stau să mă cert cu ei și cu toate astea nu am rezolvat situația. Dar sunt conștient că eu sunt mai încăpățânat, nu-i primul meu rodeo cu situații de genul ăsta și mă simt ca porcul în nămol când mă cert cu imbecili. Alții nu au nici chef nici timp nici răbdarea necesară să o facă. Dar și eu și ei avem un lucru în comun, data viitoare când vom mai vedea “Cargus” ca opțiune de livrare, vom ocoli fie opțiunea (dacă este posibil) fie tot magazinul care livrează cu ei. Pot avea cele mai mici costuri în primă fază dar lipsa de profesionalism de care dau dovadă vă poate costa mult mai mult. Între timp eu rămân încăpățânat, îi contactez și pe cei de la DHL să îi întreb cum este posibil să lucreze cu un asemenea partener, pe comerciantul de la care am făcut comanda (apropos, plătită integral de pe 1 septembrie) să deschidă claim împotriva Cargus, ANPC-ul cu status legat de plângere și tot așa.
Și în plus față de cele de mai sus am scris și postarea asta, că poate o să fie văzută de cât mai mulți și va însemna pasul înainte pentru toți ăia care încă folosesc servicii de căcat.
man. DHL a cumparat Cargus prin 2008. asa ca…
Yeap, dar în RO, DHL există și separat de Cargus, iar ăia se descurcă civilizat. Partea care se cheamă Cargus în schimb…
In Romania exista DHL Express iar expeditia ta probabil a fost trimisa cu DHL eCommerce (vechiul DHL Parcel, un serviciu mai ieftin si inferior DHL Express). DHL Express are alte tarife. iar DHL eCommerce livreaza cu Cargus.
Eu personal am avut doar experiente pozitive cu Cargus (si domestic si cu pachetele internationale, Amazon in special). Am avut si eu problema cu etichetele gresite. Asa vin direct de la comerciant, mai apar probleme si la cei mari din cand in cand.
Sunt 100% convins că problema pleacă de la curierul de pe zonă dar este de asemenea alimentată și de lipsa de proceduri interne. Problema cu eticheta greșită sau altele a fost rezolvată de mine destul de rapid, de aia i-am sunat prima oară. De la punctul ăla încolo însă nu mai au nici o scuză.
Și tocmai asta ar trebui să realizezi și tu (și alții care utilizează Cargus), că tot procesul la tine funcționează în regulă pentru că ai un curier de pe zonă care (încă) își face treaba. Dacă lucrul ăsta se schimbă, lipsa procedurilor interne și neasumarea responsabilității vor crea probleme majore (ca la mine).
Pentru că nu este posibil ca după 10 apeluri la call-center, sesizări deschise și toate cele, ei să mintă în continuare că adresa este greșită și că nu pot livra. Asta deja nu mai este o problemă punctuală, ci una organizațională.
Și de aia întreb dacă cei care continuă să lucreze cu Cargus chiar își asumă treaba asta cu riscurile asociate.
Mda, nu pot da reply răspunsului lui Radu.
Faza cu curierul idiot am pățit-o și eu, atât la cargus cât și la alții.
Cel mai recent a fost la cargus, cineva avea nevoie de un document urgent și a trimis cargus sa îl ridice.
Pe strada unde stau se lucra, asa ca individul a pus ca expeditorul nu a răspuns la telefon și și-a băgat picioarele. Ghinionul lui este ca persoana care avea nevoie de acel document lucrează la cargus, asa ca a ajuns rapid scandalul la director și l-au sunat pe ala sa vina urgent înapoi și sa ma sune.
Din păcate nu cred ca a pățit nimic, ca l-am mai văzut după vreo luna. Este curier de backup pentru curierul care vine în mod normal la mine (care e super ok).
Eu am avut o experienta cel puțin la fel de neplăcută cu DPD.
Strada pe care locuiesc este băgată prost în baza lor de date (ei susțin ca sunt într-o localitate care de fapt nu exista, este un fost sat care a fost intre timp incorporat în Măgurele, asa ca adresa este în orașul Măgurele).
Dacă băgai adresa asta în interfață la ei, nu găsea strada. Partea cea mai amuzanta este ca în loc sa dea o eroare sau ceva, înlocuia strada cu o alta (nu știu după ce criteriu, ca nu e nici nume apropiat, nu e nici prima alfabetic etc). Totdeauna aceeași strada.
Le-am făcut sesizări, degeaba. Au tot susținut ca aia e adresa corectă, deși singurul UAT este Măgurele. Dar aparent ei știu mai bine decât consiliul județean Ilfov.
unrelated. adresa site-ul de carti… ? multumesc !
taschen.com