How to do stuff

Din cauza modului în care-mi câștig existența mi se întâmplă extrem de des să fiu bombardat cu diverse cereri de ajutor de genul “zi-mi și mie cum fac aia”, “ajută-mă și pe mine să fac asta”, etc. Mare parte din cereri sunt legate într-adevăr de domeniul IT și iarăși, o bună parte din ele vin din partea membrilor familiei. Astea-s cele mai nasoale pentru că nu prea le poți ignora. Cele care nu-s legate de domeniul IT sunt legate de ideea că “un bărbat trebuie să știe să facă totul în casă”.  Fiind de mic curios și înzestrat cu aptitudini tehnice am “furat” diverse de pe la taică-meu sau alțiii.

Se mai întâmplă să dăm cu nasul de câte-o treabă pe care chiar dac-ar trebui să știm s-o facem, în realitate nu prea știm. Și-atunci ori lăsăm rușinea la o parte și sunăm un prieten (începem și noi cu ăia mai buni și mai apropiați) ori rupem gogule până-i dăm de cap. Recomandat ar fi să rupem întâi gogule și după aia să apelăm la prieteni că altfel riscăm un “lmgtfy” cu răspunsul pe prima pagină.

Alternativa e să ai o problemă într-un domeniu care nu-i conex domeniului tău de activitate. Atunci nu mai e o rușine să apelezi la alțiii. Nu-i obligatoriu să știi să-ți schimbi singur bujiile la mașină sau să știi să-ți montezi o yală sau o baterie de duș prin casă. Da’ parcă nu dă bine ca bărbat să pari neștiutor. Aici aplic și eu o regulă de bun-simț. Iau în considerare pagubele pe care aș putea să le fac dacă mă apuc să repar singur beleaua și acționez în consecință. De aia mă bag să-mi schimb yala la ușă da’ nu mă bag pe la mașină de loc. Asta nu înseamnă că nu caut informații amănunțite despre problema legată de mașină și nu chibițez pe lângă mecanic (eventual cât mai peste umărul lui cu putință).

Nimic nu mă enervează mai mult decât persoanele care-mi cer ajutorul într-o treabă înainte de-a privi ei nițel problema mai în amănunt  (mai ales când e o treabă relativ simplă). Am o fixație pe treaba asta și din cauză că de multe ori prefer să fac eu o treabă de care urmează să depind ulterior decât să-l las pe altul s-o facă prost și să-mi creez probleme mai târziu. Prin urmare, atunci când mă lovesc de-o problemă, prima chestie pe care-o fac este să caut cât mai multe informații despre ea. Să încerc să-i dau de cap singur. Uneori reușesc, alteori nu. Nu fac asta tot timpul, am momente când chiar nu am chef/timp să-mi bat capul cu ceva și atunci încerc măcar să pasez problema cuiva competent.

Voi cum vă rezolvați problemele ? Sunați un prieten sau muriți pe baricade acolo ?

Leave a Reply

7 Comments

  1. adrian

    2-3 minute de cautat informatii si analizat problema prin logica unui omu cu aptitudini tehnice te scapa de telefoane, rugaminti, mesteri lenesi si scarbosi si multe altele.

    iar pentru problemele IT (windows-uri si alti virusi) am impus o taxa de 3 beri pe ora de lucru :-D

  2. nexus

    Pentru IT – ori e o persoana care e de treaba si merita ajutorul, ori e un pret suficient de mare sa merite deranjul. Nu lucrez pe bere – prea ieftin. :))

    In rest prefer sa ma chinui eu sa rezolv. Apelez la “ajutor extern” doar daca nu am nici o tangenta cu domeniul sau nu ma descurc sub nici o forma. Sau e un domeniu in care e mai bine sa avizat ca sa nu apari la stirile de la ora 5.

  3. pentru mine rămâne în picioare ideea că google e cel mai bun prieten la nevoie. rareori nu găsești răspunsuri pe google din domeniul IT.

  4. deobicei eu sunt cel care ofera raspunsuri prietenilor.

    cand am si eu nevoie de ajutor nu pot decat sa apelez la google :(

  5. Pentru IT incerc sa ma descurc singur, de cele mai multe ori raspunsul e undeva prin Google, trebui doarsa stii sa-l gasesti. Pentru chestii din astea mecanice gen instalatii, electrice, prefer sa “call a guy”.

  6. theheartcollector

    Apelatul la altcineva de obicei creează datorii. Cu gândul ăsta în minte, prefer să mor pe baricade lângă Google. Dacă problema e existențială și nu găsesc nici un fel de rezolvare, ajung să mai întreb și pe alții, chit că nu îmi place… :P

    De obicei nu am nici o jenă să îmi bag nasu’ și unde nu îmi fierbe oala: mașini, instalație electrică etc și, mai nou, rețelistică, Linux și prelucrări de semnale digitale (DSP) :P

  7. De cele mai multe ori imi bat capul pana rezolv problema,caut orice solutie inainte sa apelez la ajutor.Dar exista si anumite zile in care comoditatea ma caracterizeaza.

Next ArticleRomanian dream