Nu, acum nu mai discut despre politică. O să încerc azi să stau departe de subiectul ăsta. Vreau să redeschid subiectul magazinelor IT. Ce-i costă pe ei să fie corecți față de noi, cumpărătorii ? Ce-i costă să trateze să zicem o garanție exact așa cum ar trata-o producătorul ? Pe ce criterii stabilim noi dacă un magazin IT (online sau nu) ne satisface ?
O să încep cu o discuțe pe care a avut-o Bogdan cu un “consultant” de la eMag. Obiectul discuției era o extensie de garanție pentru un laptop HP. Discuția a decurs așa :
Client:
Extensia se aplica si pentru un nx6325 ( notebook-hp-nx6325 – turion64-x2-tl-52-16ghz- -pEY350EA) ? De asemenea, imi puteti spune ce inseamna “CPU only”? Multumesc.
Consultant:
Buna ziua,
Extensie de garantie HP, la 3 ani, U4395E este pentru toate notebook-urile HP iar “CPU only” se refera doar la procesor.
O zi excelenta.
Client:
“Doar procesor” inseamna ca daca mi se strica orice altceva din laptop (de la tastatura pana la CD-ROM), degeaba mai am extensia de garantie? Intreb din nou pentru ca pe site-ul HP scrie: “All standard accessories included with the HP base unit part number and all HP supplied internal components, such as HP Jetdirect cards, memory and CD-ROM drives are covered under this service.” “For issues that cannot be resolved remotely, an HP-authorized representative at an HP-designated repair center provides technical support on the failed hardware product, repairing or replacing components or the entire unit as necessary. Your coverage includes all required parts and materials.” In plus, din cate am inteles eu de pe acelasi site ( http://h20219.www2.hp.com/services/cache/11149-0-0-225-121.html ), codul respectiv (U4395E) ar trebui sa includa si “Accidental Damage Protection”. Am inteles bine? Multumesc,
Și discuția a rămas de mai bine de o săptămână aici. Și ăsta e doar unul din cazurile în care “consultanți” ori poartă titlul ăsta degeaba ori induc în eroare clientul pentru a ușura firma de niște “cheltuieli inutile” cu transportul produselor din garanție.
De ce-am pus ghilimele la “cheltuieli inutile” ? Pentru că așa le consideră ei. Ai, în momentul în care cumperi un produs HP să zicem, o garanție internațională sub anumiți termeni. Ei nu, comerciantul îți impune alți termeni. Printre care și porcăria aia cu păstratul ambalajului (asta tot ca să reducă costuri). Și astea-s doar unele probleme pe care un potențial cumpărător din România le-ar putea avea.
Cum îmi aleg eu magazinul de la care cumpăr ? Păi în primul rând mă gândesc la experiențele mele anterioare cu magazinul respectiv. În al doilea rând la preț. Cum în cele mai multe cazuri experiențele n-au fost tocmai plăcute prețul poate decide (asta m-a făcut să “migrez” la pcgarage cu ultimile chestii cumpărate). Din păcate și prețul mic poate avea anumite efecte “nedorite”. Prețul este mai mic atunci când comerciantul nu păstrează pe stoc prea multă marfă și se aprovizionează de la distribuitor atunci când are comenzi. Asta înseamnă întârzieri în onorarea comenzilor, probleme de genul “știți, distribuitorul nu mai are pe stoc X vă dăm Y care costă cu Z RON mai mult” și alte surprize neplăcute. Așa am reușit să stau 2 săptămâni la eMag după 1 rucsac de laptop (într-un final l-am luat de la Twister și la 2 zile a apărut și la eMag). Asta e o problemă comună pe la toate magazinele online dar care s-a extins și în magazinele obișnuite. Într-o vreme mai intram să mai cumpăr câte-o memorie ceva prin magazinele din Unirea. Inutil de spus faptul că, din produsele pe care le aveau în catalog nu erau prezente în magazin decât cam 10%. Tot pe atunci am auzit celebra : “Vă dăm un router că-i mai ieftin decât un switch și face același lucru”. No comment.
Nu am în momentul de față un magazin preferat. O singură experiență am avut cu pcgarage (urmează a doua zilele astea). Este încă prematur să-mi dau cu părerea despre ei. Dacă mă întreabă cineva ce le recomand (chiar s-a întâmplat zilele astea) le spun despre ei dar îi și atențonez că nu știu încă la ce se poate aștepta din partea lor.
Sper să apară magazinul în care service-ul își face treaba normal, fără să păcălească clienți ca să reducă banii daț de firmă pe transport până la producător, în care consultanți de vânzări să știe ce vorbesc și să nu inducă un client în eroare pentru a câștiga mai mulț bani de la el, în care produsele ajung rapid la client, în care…
Mă anuțați și pe mine când apare ?
Offtopic: Treci înapoi pe tastatura în limba română cu sedile că literele Èâ„ ¢ și Ȇº arată ca dracu’ cu virgule în toate fonturile de sub Windows :-/
Cred că-i de la porcăria aia de editor. Nu folosesc altă tastatură ci doar pe aia în lb. română cu ședile. Cu asta scriu și acum. Și se vede ok.
Păi ce rahat de editor folosești? :-)
da’ de la dcshop ti-ai luata ceva? (recte depozitu’ de calculatoare, on-line… oarecum)
Da. Dar nu-mi place site-ul și nu-mi place nici faptul că, dacă vrei să te duci să cumperi ceva din magazin, prețul diferă destul de mult. Și nu cu ăia 7% de care zic ei. Ex.: am vrut să-mi iau un tv-tuner pe usb pentru laptop. Costa (să zicem) 1mil pe site și 1.6 mil la magazin. 7% dintr-un milion nu-i tot una cu 600 mii. Ä‚ia din magazin n-au știut să-mi zică de unde diferența.
Dar am cumpărat de multe ori de la sediul lor din Sema Park și acolo a fost ok. Telefon înainte, rezervat produs, etc.
Eu cumpar destul de rar de la magazinele online. De foarte mult timp mi-am gasit o firma (de apartament) cu preturi putin mai mari decat pe piata (un 10% peste Depozitul de Calculatoare, spre exemplu), dar care face si upgrade. Recent mi-am facut upgrade la placa de baza+proc+ram+video si am iesit foarte bine, fara sa trebuiasca sa alerg sa-mi vand piesele mele, si nici nu a trebui sa platesc in avans o suma mai mare, ca apoi sa trebuiasca sa-mi recuperez banii dupa ce vand piesele vechi.
Nu dau nume de firme ca sa nu se considere ca fac reclama, insa va spun ca astfel de colaborari sunt cele mai bune. Firmele mai mici au preturi mai mari, pentru ca vand mai putin. Dar, cand vine vorba de service, sunt excelente. Am avut foarte putine probleme si, cand am avut, mi s-au rezolvat ASAP si fara prea multe intrebari prostesti despre cum am folosit PC-ul. Si, inca ceva: cand mi s-a ars o placa de baza (luata de la Tornado direct), m-am dus la ei si i-am rugat pentru un model pe care nu-l aveau pe stoc. Mi-au zis ca mi-l pot aduce (tineam la modelul ala) intr-o luna. Intre timp mi-au inchiriat o placa de baza (pentru a putea folosi PC-ul) cu 5 dolari ;)
http://www.evomag.ro
numai lucruri bune pana acum :D sa speram ca raman la fel…
Despre ce comert electronic vorbim, cand liderul de piata, http://www.emag.ro, foloseste doua firme ca sa poata da tepe in liniste?! Am un prieten care a lucrat acolo si a plecat satul sa-i tot mute cartea de munca de pe o firma pe asta pentru aranjamentele lor interne. Teparii au o firma Emag International care detine situl http://www.emag.ro, ca sa fie totul curat si sa gaseasca niste fraieri de afara care sa il cumpere ca bun si o firma Dante International pe care isi tot plimba angajatii, nu platesc taxele si impozitele la stat (da, evaziune fiscala se cheama) si dau tepe la furnizorii mai mici de care nu au nevoie.
Iata si exemple de tepe, doar cateva …
http://www.tmb.ro/dosare_ecris.php?id_dosar=300000000133032
http://portal.just.ro/InstantaDosar.aspx?idInstitutie=303&d=MzAzMDAwMDAwMDAwNDQ0MDc*
Multumim, sper ca pe viitor sa fim si mai atenti cu clientii.