Nu, acum nu mai discut despre politică. O să încerc azi să stau departe de subiectul ăsta. Vreau să redeschid subiectul magazinelor IT. Ce-i costă pe ei să fie corecți față de noi, cumpărătorii ? Ce-i costă să trateze să zicem o garanție exact așa cum ar trata-o producătorul ? Pe ce criterii stabilim noi dacă un magazin IT (online sau nu) ne satisface ?

O să încep cu o discuțe pe care a avut-o Bogdan cu un “consultant” de la eMag. Obiectul discuției era o extensie de garanție pentru un laptop HP. Discuția a decurs așa :

Client:
Extensia se aplica si pentru un nx6325 ( notebook-hp-nx6325 – turion64-x2-tl-52-16ghz- -pEY350EA) ? De asemenea, imi puteti spune ce inseamna “CPU only”? Multumesc.

Consultant:
Buna ziua,
Extensie de garantie HP, la 3 ani, U4395E este pentru toate notebook-urile HP iar “CPU only” se refera doar la procesor.
O zi excelenta.

Client:
“Doar procesor” inseamna ca daca mi se strica orice altceva din laptop (de la tastatura pana la CD-ROM), degeaba mai am extensia de garantie? Intreb din nou pentru ca pe site-ul HP scrie: “All standard accessories included with the HP base unit part number and all HP supplied internal components, such as HP Jetdirect cards, memory and CD-ROM drives are covered under this service.” “For issues that cannot be resolved remotely, an HP-authorized representative at an HP-designated repair center provides technical support on the failed hardware product, repairing or replacing components or the entire unit as necessary. Your coverage includes all required parts and materials.” In plus, din cate am inteles eu de pe acelasi site ( http://h20219.www2.hp.com/services/cache/11149-0-0-225-121.html ), codul respectiv (U4395E) ar trebui sa includa si “Accidental Damage Protection”. Am inteles bine? Multumesc,

Și discuția a rămas de mai bine de o săptămână aici. Și ăsta e doar unul din cazurile în care “consultanți” ori poartă titlul ăsta degeaba ori induc în eroare clientul pentru a ușura firma de niște “cheltuieli inutile” cu transportul produselor din garanție.

De ce-am pus ghilimele la “cheltuieli inutile” ? Pentru că așa le consideră ei. Ai, în momentul în care cumperi un produs HP să zicem, o garanție internațională sub anumiți termeni. Ei nu, comerciantul îți impune alți termeni. Printre care și porcăria aia cu păstratul ambalajului (asta tot ca să reducă costuri). Și astea-s doar unele probleme pe care un potențial cumpărător din România le-ar putea avea.

Cum îmi aleg eu magazinul de la care cumpăr ? Păi în primul rând mă gândesc la experiențele mele anterioare cu magazinul respectiv. În al doilea rând la preț. Cum în cele mai multe cazuri experiențele n-au fost tocmai plăcute prețul poate decide (asta m-a făcut să “migrez” la pcgarage cu ultimile chestii cumpărate). Din păcate și prețul mic poate avea anumite efecte “nedorite”. Prețul este mai mic atunci când comerciantul nu păstrează pe stoc prea multă marfă și se aprovizionează de la distribuitor atunci când are comenzi. Asta înseamnă întârzieri în onorarea comenzilor, probleme de genul “știți, distribuitorul nu mai are pe stoc X vă dăm Y care costă cu Z RON mai mult” și alte surprize neplăcute. Așa am reușit să stau 2 săptămâni la eMag după 1 rucsac de laptop (într-un final l-am luat de la Twister și la 2 zile a apărut și la eMag). Asta e o problemă comună pe la toate magazinele online dar care s-a extins și în magazinele obișnuite. Într-o vreme mai intram să mai cumpăr câte-o memorie ceva prin magazinele din Unirea. Inutil de spus faptul că, din produsele pe care le aveau în catalog nu erau prezente în magazin decât cam 10%. Tot pe atunci am auzit celebra : “Vă dăm un router că-i mai ieftin decât un switch și face același lucru”. No comment.

Nu am în momentul de față un magazin preferat. O singură experiență am avut cu pcgarage (urmează a doua zilele astea). Este încă prematur să-mi dau cu părerea despre ei. Dacă mă întreabă cineva ce le recomand (chiar s-a întâmplat zilele astea) le spun despre ei dar îi și atențonez că nu știu încă la ce se poate aștepta din partea lor.

Sper să apară magazinul în care service-ul își face treaba normal, fără să păcălească clienți ca să reducă banii daț de firmă pe transport până la producător, în care consultanți de vânzări să știe ce vorbesc și să nu inducă un client în eroare pentru a câștiga mai mulț bani de la el, în care produsele ajung rapid la client, în care…

Mă anuțați și pe mine când apare ?