După cum am promis, mă apuc de povestit cam cum merge treaba cu mersul la RAR cu o mașină adusă din afară. Mai întâi, programarea la 9670. Unde merge rapiduleț treaba și te programează la RAR-ul din Voluntari (că deh, ești plătitor de taxe în București, de ce să nu te plimbi și tu nițel pe la țară ca să mai tragi în piept un aer curat). La sediul central RAR (ăla din Calea Griviței) e plin aproape non-stop. Și e plin pentru că acolo ajung cam toți ăștia din guvern, parlament, etc. (adică ăștia care se simt cel mai bine pe banii noștri).

Norocul meu a fost c-am fost programat la ora 8:30. Drumul a fost relativ gol, acolo era relativ gol și am intrat chiar rapid. Mai întai am tras mașina pe poartă unde un nene m-a întrebat cum mă cheamă și la ce oră am programarea. Mi-a zis să bag mașina pe banda 2 și să aștept acolo. Pe banda 2 era liber, s-au deschis ușile și am băgat mașina înauntru. Un nene mi-a spus să completez fișa primită la poartă, să mă duc să plătesc la casierie și să mă întorc la el. Zis și făcut. M-am dus la casierie și acolo, la un moment dat, l-am trimis pe frate-meu înapoi să scoată rucsacii de laptop din mașină (amandoi eram optimiști și ziceam că mai ajungem și la munci azi). N-a apucat ăsta să intre înauntru acolo că s-a și luat nenea ăla de el că n-are ce căuta pe acolo. A scos rapid rucsacii și-a venit înapoi la casierie. Între timp eu plătisem și m-am dus să-i dau factura și fișa lu’ nenea. A luat-o parțial nervos și mi-a spus să stau afară. Ah, uitam să menționez pe gigeii care veniseră cu un BMW pe banda de vis-a-vis și se fâțâiau lejer p’acolo. Tot aici uitam să menționez o fază foarte funny. Un papagal gen “puta madre” cu un Audi  RS4 sau S4 a tras în fața intrării cu mașina. După care cu un zâmbet tâmp pe față l-a rugat pe unu d’acolo să-i bage mașina înauntru că lui îi e frică. GG !

N-a durat mai mult de 10 minute treaba acolo și a scos-o și-a băgat-o pe linia de testare. Ne-a zis să-l așteptăm pe partea cealaltă ca să luam  mașina. Zis și făcut. Am stat la capatul liniei appx. 10 minute. La un moment dat a tras de ceva pe la tobă. A ieșit, ne-a dat cheile și ne-a spus pe un ton neutru că avem toba cam spartă (momentul în care n-am prins aluzia și care m-a costat ceva astăzi). Ne-a mai spus să parcăm mașina și să așteptăm în sala de așteptare appx. 2 ore (WTF ? 2 ore pentru ce naiba ? să completeze cu pixu’ pe foaie încă 2-3 rânduri ? ). Ne-am dus p’acolo și ne-am pus pe așteptat. O domnișoară și un nene strigau din când în când numele celor din sală. A venit și rândul meu și am aflat și verdictul. Respins. Probleme la sistemul de evacuare și noxe (adică cam aceeași treabă). Scot un “futu-i” printre dinți și mă apuc să dau telefoane. Un amic mă trimite la un service pe undeva în aproprierea zonei în care locuiesc.

După traversat iar un sfert din oraș ajung la service. Trag mașina pe macara și o ridicăm sus. Mă uit la tobă și scap iar un set de înjurături la adresa lu doamna mă-sa inginerului de la RAR. Toba, în afară de câteva puncte de rugină într-unul din capete și  o zonă în celalalt capăt (înspre eșapament) unde era tras primul strat de tablă (cel de protecție) de pe tobă. Nu era spartă dar era ușor ruginită într-un colț și ăla de la RAR a tras de ea pe-o distanță de appx. 10-15 cm. Conștient că nu am cum să mă cert cu ei și că o sudură nu i-ar mulțumi pe idioți am hotărât să schimbăm toba finală. Am comandat-o la service, mi-a spus că ajunge cam în 2 ore și c-o să mă sune. M-am dus p’acasă cu frate-meu, am halit ceva și pe la 14:30 ne-au sunat. Când ajungem iar la service descoperim că nu se potrivește toba cu ce aveam noi pe mașină. Stai, chinuie-te să cauți prin modelele de Polo modelul de tobă pentru asta, compară-le pozele cu toba existentă, înjură și tot așa. O găsim într-un final pe cea care trebuie și-o comandămpe aia la depozit. Încă o oră și ceva de așteptat. Într-un final a venit toba, am montat-o și am tăiat-o direct spre casă că deja se făcuse 6. Pe drum am avut ocazia să merg în spatele unei rable de Cielo căruia îi atârna toba într-o parte. După aia în spatele unei Dacii obosite care scotea fum cât să-i facă fericiți pe spectatorii unui concert într-o sală cât Polivalenta.

Toba mea veche arăta cam așa :

dsc00533.JPGdsc00534.JPG

Toată distracția ? Păi, 280 RON la RAR și cam 300 RON toba+manopera și 20 RON mecanicului. Preț final 600 RON. Sumă rotundă și frumoasă. Și mai ieri îmi spuneau amicii cum că se poate aranja cam cu 6-700 RON și nici nu prea pierzi timpul aiurea. Da’ io nu. Eu încă-s naiv și am impresia că lucrurile merg și fără șpăgi în țara noastră. Cu alte cuvinte, dai șpagă dacă vrei mai repede și fără bătaie de cap. Da’ dacă nu vrei dai șpagă, primești un șut în cur plasat finuț și te mai plimbi odată pe la ei.

Pe lângă toate astea iar am auzit povești cu mașini încadrate în norme euro aiurea de către ăștia de la RAR. Așa ca, fiind un geek respectabil, am întors netu’ cu curu-n sus și-am căutat toate informațiile referitoare la modelul meu de mașină. Respectă EU4 standard. Și-am mai găsit și-un progrămete (Elsawin) care cică oferă mai multe informații. Oricum, d’abia aștept să mă iau în bâza cu statul când o fi să dea banii de taxă înapoi.  Mâine, dacă nu merg lucrurile bine (doar o să fie 13), mă pregătesc sufletește să-i bag în cur sulurile cu foile printate cu normele euro pentru modelul meu cât și factura+devizul de la service-ul unde am schimbat toba.

Concluzia ? Timp pierdut, bani cheltuiți și nervi tocați degeaba. Mulțumim statului român încă odată pe această cale pentru respectul arătat cetățenilor. Ah, nu mai comentez nimic de drumurile de prin Voluntari. Dacă mașina ar fi fost în bună stare, pe găurile de acolo ai toate șansele s-o belești.  Mâine urmează “Part II”.