Stop bitching

kcsbUna din știrile interesante de azi e legată de ideea celor de la “Greenheart Games” și lansarea jocului “Game Dev Tycoon”. Băieții au urcat pe torrente la scurt timp după lansarea oficială și o versiune piratată, versiune în care jucătorii erau penalizați la un moment dat în joc de pirateria online.

Da, amuzant mod în care să atragi atenția asupra pirateriei. Însă am două comentarii zic eu realiste și pertinente.

1. Oare ce le-o trece prin cap de compară lansarea unui joc în mod normal cu “eliberarea” lui pe torrente. Comentez de câțiva ani buni că torrentele sunt cel mai performant sistem de distribuție a datelor. Și nu mă refer la sistem în sine ci la toate trackerele “libere”. Vrei să “promovezi” ceva, lansează acolo, nu pe canalele clasice și-o să fie descărcat de sute de ori. Modul în care aproape orice este copiat și transmis din tracker în tracker este fascinant și mult mai eficient decât orice metodă de distribuție. Mi se pare absolut firesc să fie disproporționat raportul dintre versiunea piratată și cea “oficială”. Comparăm un mod clasic de distribuție cu unul care-și dovedește de ceva vreme puterea. Jocul original îl poți cumpăra de pe site-ul producătorilor sau de pe Windows Store ( LOL, fail din start). Nu există nici măcar pe Steam că l-am căutat când am citit știrea. Și chiar dacă apare pe Steam, dacă nu cumva apare în lista de “Specials”, nu prea o să fie băgat în seamă. Nici nu auzeam de joc dacă nu era răspândită știrea peste tot, începând cu Slashdot de dimineață.

2. Cumpăr jocuri de pe Steam de câțiva ani buni. Am o mulțime de jocuri din “humble bundle” / “indie gala” și altele asemenea plus titluri cumpărate direct din Steam. Cumpăr de obicei în perioadele de Sales. Și am cumpărat jocuri clasice chiar dacă le-am mai jucat înainte. Prefer însă să “încerc” jocul înainte din alte surse. Sau să-mi placă atât de mult o versiune încât să cumpăr imediat continuarea (cum a fost cazul cu Torchlight II).

Și asta mă aduce la argumentul 2. Având în vedere faptul că ai de unde alege la ora actuală dpdv al jocurilor, un produs de gen trebuie să fie suficient de bun încât să ai pretenția să câștigi bani de pe urma lui. Mai ales dacă vrei să-l vinzi cu o sumă mai mare.  De exemplu EA Games au scos o grămadă de bani de pe urma “Mass Effect I“. Personal consider doar primul joc din serie unul cu adevărat reușit. Al doilea a fost departe de primul iar ultimul a supt prin finalul de tot rahatul plus modul în care EA a ales să stoarcă bani de la fani. Contra-exemplul perfect este seria “The Witcher“. Am cumpărat și 1 și 2 deși pe al doilea nu am avut timp să-l joc. CD Project RED nu a scos grămada de DLC-uri ci a scos din start un joc complet, bine închegat. Ah, ulterior au lansat un Enhanced Edition unde primeai și un “making-of”, cd-uri cu soundtrack-ul și altele. Dar nu DLC-uri care să afecteze sau să completeze povestea din joc. Iar CD Project RED o duce bine-merci și GOG.com este unul din site-urile care distribuie jocuri DRM-Free destul de eficient.

Deci se poate. Fie fiind curve și profitând de pe urma unui succes de piață fie fiind băieți buni care creează jocuri cu adevărat interesante. Dar se poate. Stop bitching about it.

2 Comments Stop bitching

  1. ABS

    Oricum, jocul ăstora pare a fi o clona mizerabila a Game Dev Story (parca) de la Kairosoft. Dacă apare pe Steam și prind vreo reducere probabil o să-l iau, altfel nu.
    Cat despre DLCuri, nu doar EA face asta, dar e la moda sa înjurăm EA.
    Assassin’s Creed are tone de DLCuri. WoW nu are DLCuri, ci addonuri pe bani. Diablo 3 nu are DLCuri dar îți cumperi item-uri pe bani reali și ei iau procent. Skyrim are și ala DLCuri etc, etc. Uite aici mai multe povesti despre DLCurihttp://en.m.wikipedia.org/wiki/Downloadable_content
    Pur și simplu au ajuns toți la concluzia ca dacă iei bani cu țârâita vei ajunge sa iei mai mult decât dacă ceri mult din prima, pentru ca dacă dai 5 $ zici ca nu e mult si-i dai mult mai ușor decât 80$.

    Reply
  2. nexus

    “Inainte” jocul venea pe CD (nu merg si mai “in urma” la dischete sau casete) si cum il aveai, asa mergea. Nu aveai N actualizari sa carpeasca munca facuta repede si prost, nu aveai N porcarii numite “DLC” sau “add-on” care puteau bine mersi sa fie deja incluse in joc (vezi la Mass Effect 3 porcaria cu 0-day DLC) – producatorii erau siliti sa le faca suficient de bine sa poata fi lansate fara sa aiba planul de rezerva in care “actualizam pe urma”. Acum toti se calca in picioare sa creeze sau sa adapteze jocuri MMO – nu doar multiplayer, ci MMO. Vezi Diablo 3, StarCraft 2 etc.
    In StarCraft, daca nu ma inseala memoria, aveai din start trei campanii (Terran, Zerg si Protoss) la un singur pret. In StarCraft 2, ai prima campanie la un pret, pe urma a doua e “expansion” la alt pret si tot asa. S-a dus naibii partea de naratiune – in Heart of the Swarm mai bine puneau un clip de 30-40 minute si ziceau ca jocul e doar pentru MMO. Mai tot timpul “lucrezi” in viteza si nu apuci sa “testezi” nici una din cele N specializari biologice intre care poti opta.
    Daca tot au vazut ca “boul de consumator” mai face si precomanda la orice “pom laudat”, de ce sa se mai chinuie sa scoata un produs bun?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *