RCA-ul

Că tot dezbăteam acu’ pe la Cetin subiectul Societăților de Asigurări și tocmai îmi expiră RCA-ul, vroiam să văd cam care-i și părerea altora. E unul din subiectele alea care stârnesc discuții și flame-war-uri pe forumuri.

Sunt două tabere, fiecare cu un argument.

1. Nu-i ok să-ți faci asigurarea RCA la Astra/Euroins/Carpatica/etc… pentru că sunt cunoscuți ca rău-platnici și astfel îi încurajezi. Pentru că nu ți-ar conveni să fii în pielea celui lovit de tine.

2. Atâta timp cât firmele de asigurări sunt autorizate, nu ar trebui să-ți faci griji, există autorități ale statului care-ar trebui să se ocupe de asta si să reglementeze situația și este cât se poate de corect să-ți iei cea mai ieftină asigurare.

 Eu am pățit-o fiind la capătul greșit al “situației” și tot nu știu spre care tabără să înclin. Mai acum un an am avut accident cu un asigurat Euroins. Evident c-am întâmpinat probleme și l-am înjurat și pe el și firma de asigurări. Și în săptămâna aia cât m-am înjurat cu Euroins-ul am aflat povești de groază cu oameni care așteptau recuperarea daunelor de peste un an.

Frumos e că CSA-ul (Comisia de Supraveghere a Asigurărilor) s-a cam desființat anul trecut. Și competențele CSA au trecut în subordinea ASF (Autoritatea de Supraveghere Financiară). N-ar fi o problemă atât de mare dacă Autoritatea asta și-ar face treaba. Adică ar fi foarte frumos să auzim prin presă cum ASF-ul a declarat insolvența pentru Astra și ceilalți și astfel păgubiții să-și poată recupera daunele din Fondul de Garantare.  Dar nu, ASF-ul e cunoscut în mass-media mai ales ca locul în care soațele diverșilor lideri politici sunt angajate pe niște posturi ULTRA bine-plătite. Că deh, nu e nevoie de competență într-un asemenea loc. Ai nevoie doar de PCR (Pile, Cunoștințe și Relații).

Ideal ar fi ca o asemenea autoritate să-și facă treaba și să închidă toate societățile de asigurări dacă există plângeri întemeiate. Și există. Sunt grămezi de dosare și plângeri pentru societățile care oferă cele mai mici tarife RCA. Și astfel sistemul s-ar curăța rapid de astfel de probleme, tarifele pentru polițele RCA ar crește dar nu ar mai fi diferențe majore între societăți diferite cum e acum (cele mai scumpe sunt mai mult decât dublu la preț). Și, cel mai important, am avea un sistem funcțional de asigurări obligatorii.

Însă vedem și singuri că o instituție a statului nu-și face treaba și nici nu avem prea mare încredere în ei. Ok, atunci hai să facem (așa cum au propus și alții) sistemul în care RCA-ul îți repară dauna proprie și face regres ulterior la societatea de asigurări la care este asigurat vinovatul accidentului. Sistemul ăsta are câteva avantaje majore. În primul rând primești ceea ce plătești. Alegi dacă preferi să petreci mai mult timp pe drumuri sau rezolvi rapid dauna și nu mai stai la mâna celuilalt șofer.  În al doilea rând, dacă există societăți rău-platnice ceilalți jucători de pe piața de asigurări vor avea alte pârghii legale la dispoziție fața de un eventual păgubit care deschide un proces ca și persoană fizică. Și în al treilea rând service-urile auto și societățile nu mai sunt tentate să facă reparațiile cu cele mai ieftine piese.

Până atunci noi ce alegem ? Cel mai ieftin RCA, riscând să fim înjurați de cel pe care-l lovim sau cel mai scump ? Eu unul, în ~15 ani de permis, nu am avut decât o daună minoră de reparat din vina mea (o bară spate pe o Solenza). Mai des am pățit-o cu alții. Și ultimul, deși avea BMW nouț, avea asigurare la Euroins. Prin urmare nu prea mi se pare fair să plătesc în plus în timp ce restul șoferilor aleg ce e mai ieftin. Și asta e o problemă de mentalitate pe care nu poți s-o rezolvi atât de ușor, mai ales atunci când nu cel care plătește beneficiază de pe urma poliței. Dar nici să fiu înjurat c-am fost scârțar nu-mi prea place.

Decizii, decizii…

Leave a Reply

14 Comments

  1. Eu am fost lovit de mai multe ori in ultimul timp. Primul lucru care il intreb pe vinovat e unde are asigurarea. Daca e la firme de rahat, nu facem amiabila ci mergem la politie.

    O amenda de ~250 lei si poate placea de a deveni o perioada pieton e kharma pentru economia facuta la RCA

  2. Sincer… cat e diferenta? Chiar esti atat de rupt in fund incat nu poti da 2-300 RON in plus pe an?
    As zice ca pana la urma este vorba de respectul de sine, nu de altceva.

    • Cam de acord cu tine. Însă nu-i vorba de respectul de sine. E vorba de respectul pentru alții. Iar alții nu te respectă pe tine la rândul lor. Și uite-așa, după o perioadă te cam saturi să-i respecți doar tu.

  3. underscore

    @ABS difera de masina.
    Cat am avut masina mica si cu motor mic asa era diferenta cum zici tu, poate mai mica.
    In schimb acum o luna la masina de clasa D cu motor de 2l preturile la emag erau asa:
    astra/carpatica/euroins 650-750 lei
    generali/ inca una din categoria asta ~ 1400 lei
    allianz 2200 lei.

    In rest de acord cu autorul.
    Pe langa faptul legat de respectul de sine si fata de altii care probabil nu atinge prea multi oameni exista si un risc mai concret. Am auzit despre un individ care, avand asigurare Euroins s-a trezit chemat in judecata de o companie mare de asigurari. Cel pe care-l lovise reparase masina pe CASCO cu regres. Si cum Euroins n-a platit la timp…

    • In orice proces societatea de asigurare intra ca parte.

    • In mod normal masina este un lux, nu un drept fundamental al omului. Trebuie sa intelegem ca odata cu ea vin si niste obligatii…
      Ca unii nu isi indeplinesc obligatiile, sunt absolut de acord. Dar este normal sa nu o facem nici noi, pentru ca altii nu o fac? Sau facem tot posibilul sa-i aducem CU CIOMAGUL pe calea cea buna pe cei care nu o fac, de exemplu prin metoda sugerata de Alex (refuzul unei intelegeri amiabile, care va duce si la pierderea permisului pentru vinovat).

  4. Si eu pana acum ocoleam pe astea ieftine. Pt ca diferenta era de 2-3 mil maxim, ma gandeam cum mi-ar placea mie sa fiu in locul unuia pe care il lovesc.
    Dupa ce de cativa ani de cand conduc nu am folosit niciodata rca-ul, si dupa ce groupama la care anul trecut facusem rca cu 600 lei s-a decis brusc sa scumpeasca la 1400, am zis lasa ca fac si eu la euroins de 600 lei, ca si asa plateam degeaba

  5. Un coleg a fost lovit de un nene cu rca la euroins. Mers la un service pe centura, constatare, programare, rezolvat. A durat citeva zile, dar s-a rezolvat.
    Astra, din experienta nevestei, iar s-a dovedit a fi relativ ok. Doar ca fugaresti agentii constatatori prin tot orasul si trebuie sa fii devreme pe acolo si se pierde timp aiurea.
    RCA-ul l-am facut ultima data la Astra. Cum sint trecut de 30 de ani si evenimente in ultimii ani nu am avut, am prins o prima de gen 300 lei pe 6 luni.
    Si sint total de acord sa se bage facilitatea de a repara masina cu RCA-ul meu si apoi firma de asigurari sa-si faca damblaua mai departe. As plati fara jena si 1400 lei pe an pentru asa ceva.

  6. Tot ce am patit la masina am facut prin Casco cu regres. Casco am la Allianz. Duda e ca daca am RCA tot la ei si il lovesc pe unu, la anul, suma pe Casco imi va creste, ca n-am fost cuminte. De asta e bine sa faci RCA pe alta firma. Mai departe tine de bunul simt. Allianz se misca cel mai bine la platile daunelor, cel putin asa s-a intamplat la mine.

    • Eu zic sa te interesezi sa fii sigur. Daca nu esti tu vinovat nu cred ca iti va creste tie prima de asigurare. Dar cind e vorba de asiguratori istoria mi-a demonstrat ca ma pot insela de multe ori.

  7. Eu zic ca cel mai bun sistem este ca RCA-ul sa fie pe numele fiecarui sofer, nu pe masina.
    Plus: n-ai RCA, carnetul nu mai e bun pana nu-ti faci asigurare.

  8. eu am decis sa merg pe Uniqa, sunt cei mai ieftini dupa cei trei.

  9. Am ambele la allianz, nu stiu cum e asa scump la voi. La Allianz am platit 390 ron/6 luni, si stau linistit. Am si Casco tot la ei, poate de-aia. Am avut dauna totala, vineri mi-au aprobat dosarul, luni aveam banii in cont. O sa fac in continuare la ei, clar.

Next ArticleCum să-ți fuți o zi de lucru