Că tot dezbăteam acu’ pe la Cetin subiectul Societăților de Asigurări și tocmai îmi expiră RCA-ul, vroiam să văd cam care-i și părerea altora. E unul din subiectele alea care stârnesc discuții și flame-war-uri pe forumuri.

Sunt două tabere, fiecare cu un argument.

1. Nu-i ok să-ți faci asigurarea RCA la Astra/Euroins/Carpatica/etc… pentru că sunt cunoscuți ca rău-platnici și astfel îi încurajezi. Pentru că nu ți-ar conveni să fii în pielea celui lovit de tine.

2. Atâta timp cât firmele de asigurări sunt autorizate, nu ar trebui să-ți faci griji, există autorități ale statului care-ar trebui să se ocupe de asta si să reglementeze situația și este cât se poate de corect să-ți iei cea mai ieftină asigurare.

 Eu am pățit-o fiind la capătul greșit al “situației” și tot nu știu spre care tabără să înclin. Mai acum un an am avut accident cu un asigurat Euroins. Evident c-am întâmpinat probleme și l-am înjurat și pe el și firma de asigurări. Și în săptămâna aia cât m-am înjurat cu Euroins-ul am aflat povești de groază cu oameni care așteptau recuperarea daunelor de peste un an.

Frumos e că CSA-ul (Comisia de Supraveghere a Asigurărilor) s-a cam desființat anul trecut. Și competențele CSA au trecut în subordinea ASF (Autoritatea de Supraveghere Financiară). N-ar fi o problemă atât de mare dacă Autoritatea asta și-ar face treaba. Adică ar fi foarte frumos să auzim prin presă cum ASF-ul a declarat insolvența pentru Astra și ceilalți și astfel păgubiții să-și poată recupera daunele din Fondul de Garantare.  Dar nu, ASF-ul e cunoscut în mass-media mai ales ca locul în care soațele diverșilor lideri politici sunt angajate pe niște posturi ULTRA bine-plătite. Că deh, nu e nevoie de competență într-un asemenea loc. Ai nevoie doar de PCR (Pile, Cunoștințe și Relații).

Ideal ar fi ca o asemenea autoritate să-și facă treaba și să închidă toate societățile de asigurări dacă există plângeri întemeiate. Și există. Sunt grămezi de dosare și plângeri pentru societățile care oferă cele mai mici tarife RCA. Și astfel sistemul s-ar curăța rapid de astfel de probleme, tarifele pentru polițele RCA ar crește dar nu ar mai fi diferențe majore între societăți diferite cum e acum (cele mai scumpe sunt mai mult decât dublu la preț). Și, cel mai important, am avea un sistem funcțional de asigurări obligatorii.

Însă vedem și singuri că o instituție a statului nu-și face treaba și nici nu avem prea mare încredere în ei. Ok, atunci hai să facem (așa cum au propus și alții) sistemul în care RCA-ul îți repară dauna proprie și face regres ulterior la societatea de asigurări la care este asigurat vinovatul accidentului. Sistemul ăsta are câteva avantaje majore. În primul rând primești ceea ce plătești. Alegi dacă preferi să petreci mai mult timp pe drumuri sau rezolvi rapid dauna și nu mai stai la mâna celuilalt șofer.  În al doilea rând, dacă există societăți rău-platnice ceilalți jucători de pe piața de asigurări vor avea alte pârghii legale la dispoziție fața de un eventual păgubit care deschide un proces ca și persoană fizică. Și în al treilea rând service-urile auto și societățile nu mai sunt tentate să facă reparațiile cu cele mai ieftine piese.

Până atunci noi ce alegem ? Cel mai ieftin RCA, riscând să fim înjurați de cel pe care-l lovim sau cel mai scump ? Eu unul, în ~15 ani de permis, nu am avut decât o daună minoră de reparat din vina mea (o bară spate pe o Solenza). Mai des am pățit-o cu alții. Și ultimul, deși avea BMW nouț, avea asigurare la Euroins. Prin urmare nu prea mi se pare fair să plătesc în plus în timp ce restul șoferilor aleg ce e mai ieftin. Și asta e o problemă de mentalitate pe care nu poți s-o rezolvi atât de ușor, mai ales atunci când nu cel care plătește beneficiază de pe urma poliței. Dar nici să fiu înjurat c-am fost scârțar nu-mi prea place.

Decizii, decizii…