Social network

Când eram prin liceu îmi aduc aminte c-am citit trilogia “Marte” a lui KS Robinson. M-a fascinat atunci ideea de a coloniza o planetă și de a porni pe un nou drum lăsând deoparte orice prejudecăți, idei, modele de gândire influențate de cultura și religia de pe Pământ. De a crea o lume complet nouă cu reguli noi, o lume în care știința să oa locul dogmelor religioase. Evident lucrurile nu merg chiar așa cum au vrut dar finalul este unul pozitiv. Da, este unul din acele SF-urile mai nerealiste în care rasa umană ajunge să depășească granițele propriei planete și colonizează o bună parte din sistemul solar folosind descoperirile științifice pentru a avansa nu pentru a bloca competitorii. Din punctul ăsta de vedere “Idiocracy” este mult mai cu picioarele pe pământ.

Tot așa se gândeau câțiva zăpăciți și la apariția internetului. O lume nouă, guvernată de un set de reguli minime care oricum nu se va răspândi în afara celor câteva centre universitare care formau nodurile acestei rețele. Ei, pe repede înainte, vreo 40 de ani mai târziu avem chestia asta pe care-o folosim în ziua de azi. Și care seamănă teribil de mult cu lumea reală. Cu alte granițe dar imaginea în oglindă a unei lumi în care ipocrizia este amestecată cu diverse frustrări. Dar așa măcar poți fi idiot și ipocrit stând calm și relaxat în fotoliul tău de acasă.

Mă gândeam acum la treaba asta din cauza poveștii ăleia cu 9gag vs. Nestle (Nescafe) (Google search it că mi-e lene să vă dau link). Unde masa de manevră numită 9gag s-a apucat să demoleze pagina de Facebook a celor de la Nescafe (Ungaria). Acum nu zic că n-ar fi așa, dar eu nu puteam decât să mă gândesc cât de simplu este să stârnești o astfel de reacție în ziua de azi. Pregătești o pagină pe facebook cu poze cât mai veridice, un ragecomic cât mai lacrimogen și cauți un motiv de revoltă. Și gata treaba. Ai o întreagă mulțime de oameni gata să dea un click de indignare stând comod în fața unui ecran. Și cum companiile din ziua de azi pun un preț mai mare pe imaginea lor de pe internet (mai ales de pe Facebook) decât pe produse sau servicii bune oferite clienților (aviz Orange că tot am văzut că au dat iama în forță si pe Twitter și pe Facebook) tărășenia va funcționa ca unsă. Și va funcționa până când companiile își vor da seama că dacă oferă produse/servicii bune vor avea cam același număr de consumatori/clienți indiferent de cât de revoltat este Gigel pe Facebook în urma unui astfel de șantaj mediatic. Pentru că e ușor să dai click pe Facebook pe un Like da’ e mai greu să renunți la marca preferată de țigări, cafea, ciocolată.

Și zău că aștept cu nerăbdare prima astfel de acțiune care se dovedește a fi fabricată de cineva. Deocamdată văd că masele de manevră au început să se bată între ele (9gag vs. 4chan).

Leave a Reply

3 Comments

  1. ABS

    Hai ba ca 9gag e o mizerie mai penibila chiar decat facebook. Parerea mea…
    Din cate am vazut pe 9gag, marea majoritate sunt liceeni. Mai sunt si cativa pe la facultate. Mai batrani nu prea sunt, sau daca sunt nu prea posteaza/comenteaza.

  2. nexus

    Eu ma bucur ca sunt anti-social: scap de o gramada de cacaturi inutile, dar enervante. :))
    Redusi care “traiesc si respira” dupa cum le “dicteaza gloata” (daca nu fac si ei la fel ca restul, “nu exista” etc.) vor fi “suficienti” mereu.
    Firmele cred ca, daca primesc multe “like-uri”, vor avea si vanzari mai mari – pe dracu’. :)) “Like” e din categoria “nu ma doare gura sa spun”. Cate comentarii gen “super tare! da’ e scump…” nu exista la diverse produse IT? Se traduce oare o nota de “5 din 5” in vanzari? Nu, dar ce bine da pentru “imaginea online” a firmei… :))

Next ArticlePARC. Xerox PARC