Clientul întreabă, consultanții răspund

Am o problemă mare legată de consultanții de vânzări autohtoni. Cred că pot să număr pe degetele de la o mână momentele în care mi-a fost de ajutor un reprezentant al acestei specii ciudate. În celelalte cazuri mi-au lăsat impresia că îmi fac o favoare imensă pierzând timpul lor prețios cu unul ca mine.

De altfel i-am mai văzut și prin acțiune cum răspund în sictir la telefon și cum oftează de ți se rupe inima atunci când trebuie să pună mâna să caute prin stocuri produsele de care întreabă clientul. Cred că-s aleși pe sprânceană la angajare, criteriul principal fiind abilitatea de-a face diferența dintre un aparat de făcut cafeaua și-o unitate centrală de calculator. Restul nu prea contează. Ba chiar dacă cumva omul are abilități tehnice deosebite (“deosebite” = “știe să desfacă o unitate centrală de calculator și să arate cu un deget tremurând placa de baza”) ajunge ori printr-un post mai tehnic (service sau ceva similar) sau nu e angajat pentru că este supra-calificat (cere prea multi bani). Eh, uite de aia ajungem să explicăm noi, clienții, care-i diferența dintre card SD și SDHC sau să renunțăm la a mai cumpără când vedem cheful de muncă pe care-l are un asemenea angajat model.

Ultima mea întâlnire cu un specimen din ăsta a fost legată de un acumulator extins pentru HTC Touch Diamond 2 (despre care o să povestesc ceva mai pe larg în zilele următoare). Am găsit la cei de la cel.ro un acumulator de 2200 mAh și-am postat pe pagina produsului o întrebare :

Acumulatorul incape sub capacul original al telefonului sau in pachet intra si un capac de schimb ?
Va multumesc.

Răspunsul a venit o zi mai târziu :

Nu vine decat bateria. O zi buna

Am insistat :

Apreciez raspunsul la jumatate de intrebare dar intrebarea mea continea si “Acumulatorul incape sub capacul original al telefonului ?”.

De data asta a fost  mai prompt (a raspuns in cateva minute) :

Da fara nici o problema. O zi buna

Satisfăcut de răspuns am făcut comanda. Surpriza a venit 2 zile mai tărziu :

Produsele solicitate de dvs nu sunt disponibile si nu exista un termen de livrare. Comanda xxxxx este anulata.

Păi bine măi băieți, nu puteați să spuneți și voi treaba asta în momentul în care m-am interesat de produs ? Sau voi aveați impresia că întrebam așa că n-aveam ce face cu timpul liber. Sau în general vi se rupe și n-aveți voi cheful să vă chinuiți să vindeți ceva. Chiar și un rahat de acumulator. Timpul vostru este mult prea prețios pentru a fi irosit cu prostii din astea.

Așa se întâmplă dacă angajezi oameni cu gândul că trebuie să-l plătești cât mai puțin că oricum găsești proștii care să facă comenzi de la tine. Că doar de aia pui adaosul cât mai mic. Și uite de asta ar trebui să existe o cultură a consumatorului de produse/servicii din România.

8 Comments Clientul întreabă, consultanții răspund

  1. nexus

    La noi dorinta de a atrage clientul e crancena. Inca dinainte de a “da piept” cu un “consultant de vanzari” (care CA CAlificare e unde intre necalificat si “sapator de santuri”), extrem de multe site-uri iti fac “supriza” de a avea toate produsele la care te puteai gandi… DOAR pe site desigur.
    Cand dai telefon “nu au si nici nu stiu cand vor aduce”.
    La ultima tura (zilele astea) am ajuns sa caut un telefon sa mearga pe Digi Mobil (ca Huawei dat din oficiu…). Documentare indelungata (nu vroiam sa dau de la 1000 lei in sus avand in vedere ca vroiam sa fie doar un telefon pe care sa-l pot utiliza) finalizata cu o mana de propuneri. Gasite pe mai multe site-uri si luat legatura cu ei. Rezultatul? “Nu au si nici nu stiu cand vor aduce”.
    Am ajuns sa caut “per pedes” prin magazine modelele gasite si am rezolvat intr-o singura tura.
    Comertul online sa traiasca si sa se dezvolte… si preferabil sa oblige si la plata inainte (ca la… profesioniste) ca sa ai banii blocati ceva vreme (pana aduc sau se decid ca e pus pe site de marketing si-ti returneaza banii).

    Reply
  2. EroticaXP

    @Nexus.

    Iati orice telefon haleste 3G. Cel mai ieftin si mai prapadit. Nokia suporta Digi fara probleme. De la cel mai parlit pana la N95 si 5800. Whatever it works.

    Reply
  3. neagrigore

    apropo de experienţa ta, zilele trecute căutam un adaptor pentru Skype la căştile iPhone şi am dat de magazinul e-tc. După ce mi s-a dat un nr. de telefon la care să sun, tipul mi-a răspuns că nu ştie de ce adaptor este vorba şi sincer, nici nu îl interesează. Să îmi iau unul de zece lei din Europa şi am rezolvat problema.

    Reply
  4. Eliza

    la fel am patit si eu pentru un laptop Dell, nu tu confirmare, nu tu macar un telefon doar un mail in care ma anuntau de anularea comenzii. Asta da economie, nici macar sa nu sune pentru a anunta anularea comenzii.

    Reply
  5. tiberiu

    de ce atunci cand mergi in cora, carefour, sau alt magazin offline nu ai nici o problema cu produsele aruncate cu lopate pe raft, preturile diferite fata de casa , cozile si lipsa de oameni care te pot ajuta…..iar cand vine vorba de online toate lumea are pretentii.. multe pretentii….

    @Eliza probabil ca daca nu ar fi preturile.. nu ai cumpara din online , si atunci de ce te miri de “economie” ?

    Reply
  6. nashu_mare

    Cand e vorba de cel.ro nu ma mai mira nimic. Am vrut odata sa cumpar doua monitoare de la ei, mi-am ales modelele de pe site, apareau pe stoc, mi-au trimis mail de confirmare, dupa care sms ca produsul nu exista pe stoc. Am ales alt model cu acelasi rezultat.

    Pana mea, imi zic, hai sa ii sun sa ma consult cu ce au pe stoc din ce as avea eu nevoie. I-am spus diagonala, rezolutia, formatul si preferinta de marca. La telefon mai sa ma bata aia ca am tupeul sa cer asa ceva. Imi tot propunea altceva. Ma mai intreaba si daca vreau cu adevarat sa cumpar. Pana la urma, i-am furat din timpul pretios si am tinut-o la telefon pana ce am gasit eu ceva la ei pe site si am intrebat “da’ d’asta aveti?”. “Da, avem”. “Bine, vreau doua. A durut? Ce era atat de greu?” N-a avut raspuns.

    Dupa asta mi-am dat seama ca eu am fost bou ca i-am permis si ca am insistat sa cumpar de la ei. Drept urmare, voi remedia si nu o sa mai cumpar niciodata de la ei. Le doresc faliment!

    Reply
  7. Marele Han

    uite de aia nu progreseaza romania, ca sunt clientii nesimtiti. in loc sa-ti ceri scuze ca l-ai deranjat de la porno pe net si solitair, tu ii dai inainte cu intrebarile. /sarcasm.

    in orice caz, asta e nimic. sa vezi ce misto e cand vorbesti cu ei fata in fata. sunt delcios de tampiti :)

    Reply
  8. alin87k1

    Intamplare asemanatoare:

    Cu 2-3 saptamani inainte de sustinerea licentei inca mai aveam de lucrat la ea. Aveam de facut un sistem embedded pentru accesul intr-o incinta pe baza de card magnetic bancar + cod pin. Pana atunci atasasem la placuta un lcd 128*64, tastatura, alimentare, microcontroler … insa
    insa imi lipsea piesa principala: cititorul de carduri (asemanator cu cel de la casele de marcat din supermarket-uri). Cititorul il gasesc la 2 firme din Bucuresti si la 1 din Timisoara. Fiind in Bucuresti aleg firmele de aici. Una din ele pe nume Bitland. Vad produsul pe site, pret, insa imi lipsea un detaliu foarte important: standardul cititorului. Sun la reprezentanta pentru detalii. Dialogul e urmatorul:

    Eu: Buna ziua. Vin de pe Bitland.ro, in legatura cu citotorul Polaris Pol 2KP.
    El: Buna ziua. Va ascult
    Eu: Nu imi e clar de pe site, pe ce standard e cititorul ?
    El: Adica ?
    Eu: Adica interfata: RS-232, TTL, USB … prin ce il conectez la un microcontroler ?
    El: Numai putin sa ma uit.

    Ma tine 10-15 secunde in telefon si apoi imi spune:

    El: Nu imi dau seama. Va trimit datasheetul prodului pe mail.

    Ii las adresa si primesc imediat mailul. Cititorul nu era pe nici un standard cunoscut; venea cu firele in aer. Prin urmare trebuia sa scriu driverul de comunicatie dintre el si microcontroler. Fiind in oarece criza de timp, zic sa ma apuc cat mai repede de treaba. Gandindu-ma ca daca il comand de pe site trece ceva timp pana mi-l aduce, zic sa ma duc si sa il iau direct de la reprezentanta. Mai dau un telefon:

    Eu: Buna ziua. Despre cititorul Polaris …
    Acelasi El: Da. Am discutat mai devreme. Ati primit mailul ?
    Eu: Da. Ma intereseaza daca pe langa comanda online, se poate cumpara si direct de la reprezentanta dumneavoastra.
    El: Da, se poate.
    Eu: Astazi pana la cat aveti deschis ?
    El: Pana la 16.00
    Eu: Sediul firmei e la adresa de pe site ? Sector 6…
    El: Da
    Eu: La vanzare, acceptati si plata cu cardul ? (nu aveam numerat atunci si sa nu mai pierd vremea cu banca)
    El: Da. Sigur.

    Imi pun gps-ul in mod pieton (ca firma era intr-un parter de bloc prin niste strazi laturalnice din sectorul 6) si plec la drum. Ajung la firma:

    Eu: Buna ziua. Am vorbit la telefon despre cititoul de carduri …
    Acelasi El: Buna ziua. Da
    Eu: Pai am venit sa il cumpar.
    El: Pai nu il avem pe stoc.
    Eu: Cum adica ? Pai la telefon ce am vorbit ?
    El: Pai nu m-ati intrebat daca il si avem pe stoc.

    E adevarat. Intrebarea daca il au pe stoc nu i-am pus-o direct. Dar el, in mintea aia a lui, cand e intrebat pana cand are deschis azi si despre metoda de plata la cumparare, ce deduce ? Intrebam doar de curiozitate ?

    Daca omul asta (care nu face distinctia intre port serial si paralel) lucra la firma din Timisoara si ma punea aiurea pe drum ?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *