Am o problemă mare legată de consultanții de vânzări autohtoni. Cred că pot să număr pe degetele de la o mână momentele în care mi-a fost de ajutor un reprezentant al acestei specii ciudate. În celelalte cazuri mi-au lăsat impresia că îmi fac o favoare imensă pierzând timpul lor prețios cu unul ca mine.

De altfel i-am mai văzut și prin acțiune cum răspund în sictir la telefon și cum oftează de ți se rupe inima atunci când trebuie să pună mâna să caute prin stocuri produsele de care întreabă clientul. Cred că-s aleși pe sprânceană la angajare, criteriul principal fiind abilitatea de-a face diferența dintre un aparat de făcut cafeaua și-o unitate centrală de calculator. Restul nu prea contează. Ba chiar dacă cumva omul are abilități tehnice deosebite (“deosebite” = “știe să desfacă o unitate centrală de calculator și să arate cu un deget tremurând placa de baza”) ajunge ori printr-un post mai tehnic (service sau ceva similar) sau nu e angajat pentru că este supra-calificat (cere prea multi bani). Eh, uite de aia ajungem să explicăm noi, clienții, care-i diferența dintre card SD și SDHC sau să renunțăm la a mai cumpără când vedem cheful de muncă pe care-l are un asemenea angajat model.

Ultima mea întâlnire cu un specimen din ăsta a fost legată de un acumulator extins pentru HTC Touch Diamond 2 (despre care o să povestesc ceva mai pe larg în zilele următoare). Am găsit la cei de la cel.ro un acumulator de 2200 mAh și-am postat pe pagina produsului o întrebare :

Acumulatorul incape sub capacul original al telefonului sau in pachet intra si un capac de schimb ?
Va multumesc.

Răspunsul a venit o zi mai târziu :

Nu vine decat bateria. O zi buna

Am insistat :

Apreciez raspunsul la jumatate de intrebare dar intrebarea mea continea si “Acumulatorul incape sub capacul original al telefonului ?”.

De data asta a fost  mai prompt (a raspuns in cateva minute) :

Da fara nici o problema. O zi buna

Satisfăcut de răspuns am făcut comanda. Surpriza a venit 2 zile mai tărziu :

Produsele solicitate de dvs nu sunt disponibile si nu exista un termen de livrare. Comanda xxxxx este anulata.

Păi bine măi băieți, nu puteați să spuneți și voi treaba asta în momentul în care m-am interesat de produs ? Sau voi aveați impresia că întrebam așa că n-aveam ce face cu timpul liber. Sau în general vi se rupe și n-aveți voi cheful să vă chinuiți să vindeți ceva. Chiar și un rahat de acumulator. Timpul vostru este mult prea prețios pentru a fi irosit cu prostii din astea.

Așa se întâmplă dacă angajezi oameni cu gândul că trebuie să-l plătești cât mai puțin că oricum găsești proștii care să facă comenzi de la tine. Că doar de aia pui adaosul cât mai mic. Și uite de asta ar trebui să existe o cultură a consumatorului de produse/servicii din România.