Enervat fiind de durerea-n cur a domnișoarei de la call-center-ul Orange și de zeflemitorul “dar dumneavoastră mai aveți 17 luni de contract” m-am apucat să caut portițe de ieșire. Vorba lui Bogdan, am căutat pe google “cum să i-o tragi Orange-ului”.
Mai întâi, găsind un ordin ANPC 92/2007 care zice vag și despre ceva denunțări unilaterale fără a plăti taxe suplimentare am dat telefon la Protecția Consumatorului. Unde o altă domnișoară m-a lămurit că nu pot momentan să denunț unilateral contractul fără să plătesc taxe suplimentare daaaar există o lege care se află în fază de promulgare și care mă poate ajuta.
Și-am căutat și legea respectivă. Am găsit-o pe site-ul Senatului și am aflat că a fost trimisă spre promulgare pe 2 iulie anul curent. Cu alte cuvinte, e pe vine.
Modificările privesc legea 193/2000 și textul modificat zice așa :
(1) Sunt considerate clauze abuzive acele prevederi contractuale care:
………………………………………………………………………………………………..
j) restrâng sau anulează dreptul consumatorului de a denunța sau de a rezilia unilateral contractul, în cazurile în care :
– comerciantul a modificat unilateral clauzele prevazute la lit. e);
– comerciantul nu și-a îndeplinit obligațiile contractuale;
– comerciantul a impus consumatorului, prin contract, clauze referitoare la plata unei sume fixe în cazul denunțarii unilaterale;
De abia aștept…
sa ii pui stik lu asta
S-ar putea sa se aplice doar la contractele noi,după adoptarea legii!
mda, retroactiv se aplica numai legile menite sa ti-o traga tie, e.g. taxe, la asta nu cred ca se grabesc :))
Apai, cu sau fara lege, chiar si cu 17 luni ramase de contract, ar trebui sa se gandeasca la viitor ca peste 2 ani vor vrea cifra de afaceri mai mare si profit mai mare, iar daca-si trateaza cu dosul acum clientii, acestia vor pleca cu primul prilej si targeturile se vor duce pe apa sambetei.
Acu’ mie legea asta mi se pare dubioso-europeano-comunista. Scopul unui contract este sa se asigure fiecare parte de serviciile/foloasele aduse de cealalta parte. Ei iti dau tie terminale “la oferta” (sau alte chestii), iti asigura/presteaza niste servicii si ei se asigura ca tu le platesti abonamentul un an, doi ani, o mie, cat semnezi acolo… Cum poate fi considerata abuziva o clauza care garanteaza contractul? Ce contract mai e ala care permite fiecarei parti sa il anuleze fara nicio repercursiune, atunci cand nu le mai convine ceva (cu care au fost initial de acord)?
@nashu_mare – oh, dar am prevăzut un asemenea argument și m-am pregătit temeinic :
sau
Cu alte cuvinte ambele părți din contract au drepturi da’ una ceva mai multe decât cealaltă.
În altă ordine de idei o astfel de măsură (care oferă posibilitatea clienților de a denunța unilateral un contract cu un furnizor de servicii) există prin UE de ceva vreme. Evident cu clauze separate în cazul în care clientul a beneficiat și de o reducere la achizitionarea unui echipament. Asta mi se pare absolut firesc. Dar la fel, mi se pare firesc și să poți denunța unilateral un contract de servicii oricând fără să fii pus să plătești până la final un serviciu inexistent.
Mai acum juma de an povesteam cum m-au lăsat cei de la Orange fără telefon pentru că am refuzat să plătesc abonamentul de internet la timp. Pe cel de telefon îl plătisem. Și timp de aproape o săptămână nu am putut folosi un serviciu plătit pentru că Orange are în contract clauze care permit treaba asta. Și nici nu aveam dreptul de-a denunța unilateral contractul.
Pai ce spui tu acolo sustine ce zic eu. Contractul tau cu Orange poate fi considerat abuziv nu prin clauza de renuntare la el ci prin faptul ca doar una dintre parti are asa ceva.
Cat despre faptul ca o asemenea lege exista deja in Europa, cu opinia despre asta mi-am inceput comentariul precedent. :)
La fel cum nu mi se pare normal contractul tau cu Orange-ul, la fel nu mi se pare normal sa poti renunta la ceva pentru care ai semnat si te-ai angajat sa faci, daca nu iti mai convine din diverse motive. E exact acelasi lucru ca si refuzul lor de a iti mai oferi telefonie, atunci cand nu ai platit internetul.
Pe termen lung, o astfel de abordare socialista a problemei din partea statelor nu poate duce decat la o restrangere a ratei de dezvoltare a serviciilor. E similara cu interzicerea vanzarii de telefoane blocate in retea. Adica, daca eu, ca operator, ma apuc si sustin dezvoltarea unui terminal (dau bani producatorului) trebuie sa impart beneficiul cu concurentii mei de pe piata? In loc sa asigure egalitatea intre clienti si furnizori, statele aleg sa ii cocoloseasca pe primii, uitand ca ar trebui sa creeze premisele penttru asa ceva din partea celorlalti, nu obligatia…
@nashu_mare: legea nu interzice sa vinzi terminale blocate in reteaua operatorului. Operatorul are voie sa blocheze in reteaua proprie acele terminale care au fost vandute la oferta (subsidized), insa e apoi obligat sa deblicheze pe gratis acel terminal la expirarea contractului. Cu alte cuvinte, daca imi iau iPhone 4 cu 100 Eur de la Orange cu abonament pe 4 ani (sau cat naiba e), Orange are dreptul, confirm legii, sa mi-l dea blocat in reteaua lor. La expirarea celor 4 ani insa (perioada in care se considera ca am platit si contravaloarea finantata de Orange a telefonului), ei sunt obligati sa mi-l deblocheze. Si daca ma duc in magazinul Vodafone sa cumpar un Nokia E71 la pretul de piata (adica Vodafone nu ma finanteaza pe mine cu absolut nimic), sunt obligati sa mi-l dea deblocat.
Doar atat :)
Asta in Romania.
De curiozitate, arunca un ochi si in contractele de la Romtelecom, Vodafone, Cosmote. Ai sa vezi aceleasi clauze. Si nu doar la ei. Si bancile si asiguratorii ti-o trag, daca nu esti atent. Din pacate, daca nu casti bine ochii inainte, degeaba cred ca te mai plangi dupa. Nu ai decat o alternativa: sa incerci sa iesi cu cat mai putine batai de cap din contract, cat mai devreme posibil. Altfel, nici nu cred ca vei avea castig de cauza. Eu am o problema similara dar nu chiar asa de grava cu Romtelecom. Si tot cred ca sunt eu de vina ca nu am cascat ochii bine. :) Acum, spre exemplu, ei pretind ca nu pot incheia contract pe 16 luni, ci numai pe 12 luni sau 24 de luni. Ceea ce cred ca este complet ilegal. Dar, astept si eu cu acelasi interes legea de care vorbeai.
Sunt constient ca exista fix aceleasi clauze peste tot. Doar aia n-or fi mai proști când vine vorba de f.t.t în c.r consumatorul de servicii. Va fi extrem de interesant momentul apariției legii de mai sus. Ar putea, doamne ferește, să-i forțeze pe furnizorii de servicii să ofere și niște avantaje clare abonaților. Pentru că, în momentul de față, la nici 2-3 luni după ce am încheiat un nou contract cu orange sunt in situația de-a avea abonamentul depășit de oferta actuală. Mai mult decat atat, abonamentul este depășit și de oferta disponibilă la pre-pay. Chestie care nu mi se pare normală…
Legea nr. 161/2010 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 497 din 19 iulie 2010. Operatorii de cablu, telefonie sau internet nu vor mai putea pretinde consumatorilor taxe de reziliere a contractelor, potrivit Legii nr. 161/2010. Astfel, puteti da in judecata si chiar cere despagubiri in instanta, in cazul in care comerciantii stipuleaza astfel de clauze in contract. de citit mai multe pe avocatnet.ro.
19 + 3 zile = 22 >> de ieri este in vigoare legea
ar fi cazul sa mai apara si legi care sa apere abonatii, ca rpea si-au luat-o astia-n cap. exagereaza in ultimul hal si… cand ai ceva de comentat… iti rad in fata si te trimit la plimbare ca pe un gunoi.