Românii și booking.com

greedSăptămâna trecută am avut un training cu niște oameni foarte faini prin Iași. Și cum parcă nu-mi venea chiar să conduc până acolo (pe undeva am fost și inspirat cu zăpezile de săptămâna trecută),  am plecat cu avionul. La cazare am căutat pe booking și am găsit o pensiune cu o notă măricică și care avea ce mă interesa pe mine (net pe wireless în primul rând).

Ajuns la cazare constat că românașul nostru cu pensiune are afișat acolo un preț mai mic decât cel la care am luat eu pe Booking. Cu vreo 25 de lei pe noapte mai mic. La venire i-am văzut pe cei care au achitat exact camera în care urma să mă cazez eu dar am zis că nu comentez atunci, îi spun omului când o să-i dau banii pe cameră. L-am mai văzut la față de abia în penultima zi și l-am întrebat dacă e frumos că face chestiunea asta.

Moment în care am început o discuție absolut fascinantă. Mai întâi omul mi-a spus că dacă i-aș fi spus din prima zi că am o problemă cu asta, îmi spunea să anulez rezervarea de pe Booking și îmi dădea camera la prețul afișat. Apoi a motivat că diferența aia de bani reprezintă banii pe care îî ia Booking de la el și că el s-a săturat să se uite câți bani câștigă ăia de la Booking “fără să facă nimic” de pe urma muncii lui.

Am încercat eu să-i explic că e un schimb profund avantajos până la urmă din moment ce se laudă cu abțibildul cu nota de pe booking la intrarea în pensiune. Că e firesc să plătești un serviciu și că booking îi face până la urmă reclamă. Neah, nu s-a lipit de el. A rămas cu “dacă mai vreți să veniți, nu mai faceți rezervare pe Booking, aveți direct numărul de telefon…”

Și de când m-am întors în București stau și mă gândesc dacă sa-i dau feedback negativ sau nu. Dacă să-i fac public numele pensiunii sau nu. Pentru mine nu era vorba de bani ci de principiu în sine de a arunca complet pe umerii clientului un comision care te ajută pe tine la afacerea ta. Voi ce părere aveți, este corect ce face românașul nostru ?

 

24 Comments Românii și booking.com

  1. Mihai

    Nu cred că se va învăța nici așa. E genul de om care vrea un site făcut repede cu bani puțini, la nivelul unui site văzut de el pe net. Mai există mulți oameni din ăștia. Pentru un străin nu va avea sens. Nu îi da un review pozitiv, măcar. Am rezervat și eu o cameră prin booking.com în Paris, camera era prea mică față de cât ne așteptam (4 persoane). Am stat o singură zi și nu a contat prea mult, dar data viitoare o să fiu mai atent la zona în care fac rezervare.

    Reply
  2. Alex

    In orice hotel am fost, pretul afisat era (mult) mai mare decat cel obtinut prin booking. Ce fraieri “e” strainii aia…

    Reply
  3. Bogd

    Feedback negativ nu ai pentru ce sa ii dai – omul a respectat complet toate conditiile de pe booking.com, si ti-a oferit camera la pretul pe care ai fost de acord sa il platesti cand ai facut rezervarea.

    Problema cu booking.com nu e doar la noi – o discutie interesanta pe subiect este de ex. aici . Preiau doar o sugestie dintr-un comentariu de acolo:

    “I think you should consider carefully being listed. Booking.com is evolving to be a search engine for hotels, and you should be listed on it for visibility purposes. However, I also think that you should have offers on your website that incentivize consumers to book directly with your hotel. One simple thing to incent direct bookings for repeat customers is to provide them with a Promo code that gives them 10% off Best Available Rate if they book on your booking engine directly.”

    Reply
  4. daniel

    Booking se lauda ca ofera preturile cele mai bune. Da-le un mail si spune-le de problema, ca nu e normal ca pensiunea sa aiba tarife mai mari decat cele de la receptie (sigur in contractul dintre ei au o astfel de clauza). Booking mai departe ar trebui sa verifice si sa iti returneze diferenta (direct sau sub forma de voucher). Mie mi-au promis anul trecut ca-mi returneaza 10 eur diferenta dar mi-a fost lene sa le dau ce vroiau.

    Reply
    1. Bogd

      Conform site-ului lor, best price guarantee-ul booking se aplica doar comparativ cu alte servicii de rezervare online.

      Presupun ca si in cazul tau diferenta de 10 euro era fata de alte servicii online.

  5. Tyby

    Poi cum sa o iei, ca nici nu stii cum e mai bine! :)

    Cum drumurile vietii m-au tot dus pe meleaguri autohtone si straine, am avut ocazia sa stau in tot felul de locatii de cazarel, unele mai mai, altele foarte-foarte, altele vai steluta lor.

    In Romania cu Bookingu’ nu prea tin minte sa o fi nimerit, poate din greseala o data sau de doua ori maxim. Ba nu aveau, ba nu dadeau, ba o cereau si pe mama … in fine.

    Insa si pe-afara experientele cu ei au fost … diverse. Am gasit si preturi sensibil mai mici pe Booking, insa am anulat si rezervarile de booking dupa ce am intrat in hotel, cand am vazut sau negociat preturile la 50-60% din ce rezervasem. Asa ca m-am invatat: vad ce e pe Booking, dupa care intru pe site-ul hotelului / unitatii de cazare si caut detaliile de contact, sun, intreb, negociez si iau o decizie avantajoasa.

    Am stat vreo doua ore in masina, prin primavara, langa aeroportul din Barcelona, cautand hotel peste noapte aproape de aeroport. Am sunat la vreo 10 hoteluri, dintre care peste jumatate mari (Accor, NH, BW etc). Cu exceptia a doua dintre ele (Best Western si inca unul, nu mai tin minte, cred ca Tryp), TOATE mi-au oferit telefonic preturi mai bune decat Booking. Chiar si cele care nu aveau locurile cautate de mine.

    In Roma am stat la o pensiune, unde cucoana ne-a spus clar: cand mai veniti, sunati direct la mine. In loc de 200 EUR platiti 160.

    Pana la urma, ia-o si pe partea cealalta: ai vazut pe Booking, ai rezervat – inseamna ca ti-a convenit pretul, comparativ cu expectantele si concurenta. Restul e poveste si romanism, nu prea ai ce face.

    My 2 cents.

    Reply
  6. Razvan C

    Asa se intampla daca nu iti anunti cititorii ca vii in Iasi :).

    Tura viitoare daca doresti da un e-mail si te ajut sa gasesti ceva avantajos .

    Reply
  7. jules

    Nu mai bine te opreai direct in centru la Traian la hotel si luai o camera acolo direct? De ce pensiune neaparat?
    Numa zic, dar eu sint mai comod. Booking doar pentru cind caut pe afara si din timp.
    Situatia ta doar pare neclara.
    De fapt tu ai acceptat pretul de pe booking deci ar trebui sa fii ok cu el. Faptul ca el avea preturi mai mici la receptie, asta e altceva.Daca era invers, erai fericit. Asa nu ai facut decit sa te enervezi putin si fara rost. Stiu, e in firea noastra sa fim asa, insa aici intervine educatia si caracterul pe care ni l-am format in niste ani. Si eu m-as fi ofticat putin in locul tau, clar. Dar pina la urma asta e intelegerea pe care am facut-o si acceptat-o. Deci voi trece mai departe.
    O situatie asemanatoare am prins-o in Poiana Brasov. Rezervare pe booking, pret ok. Facut siu ajuns acolo si ne-am gindit noi ca ar fi frumos sa platim si pentru micul dejun (care nu era inclus initial) pentru ca ne-am dat seama ca dimineata nu mai apucam sa mincam in alta parte cum facem de obicei. Ghici ce? Ne-au anulat rezervarea de pe booking si ne-au dat acelasi pret cu micul dejun inclus. Eu fiind pregatit sa platesc extra, dar aparent nu se putea fara anularea rezervarii. Si desi a fost in avantajul meu, tot am simtit putina nervozitate. Pentru ca pe de o parte booking a oferit un serviciu care lor le-a adus doi clienti, pe de alta parte ma gindeam ca booking imi va flagui contul sau ceva pentru ca chipurile nu m-am prezentat.

    Reply
  8. bogdan c.

    Booking.com a decazut in ultimul timp si, ca orice corporatie americana cu actionari, e interesata de facut bani si mai putin de multumirea clientilor si a hotelierilor. Adaosul booking e din cate stiu ~30% si poate intr-adevar, unii hotelieri considera ca nu primesc prea multe de acei 30%.
    Cat despre clauza cu best price guarantee, a fost declarata abuziva in Germania si sper ca si alte state sa urmeze exemplul.
    In ultimul timp a gasit cazari cu mult mai bune (raport calitate / pret) pe Airbnb fata de hotelurile listate pe booking.

    Reply
  9. Sabotor

    E normal la booking.com. Booking.com percepe o taxa de 15% (parca) din pretul camerei. Peste tot se intampla asa. Ar fi cam aiurea daca preturile camerelor ar creste si pentru cei care nu rezerva prin booking, doar ca sa nu fie diferente de pret. Desigur, ar putea suporta proprietarul pensiunii taxa asta. Dar, la 170 de lei pe noapte pentru o camera, daca plateste tot el si aia 15%, nu prea vad cum ii raman destui bani sa-si plateasca taxele, impozitul si sa-i ramana si lui ceva profit.

    Reply
  10. Radu

    Băi copii, dar dacă nu-i convine, de ce nu se retrage de pe Booking ? Adică pana mea, mie mi se pare firesc ca publicitatea pe care i-o aduce Booking să și-o plătească singur, din câștigurile întregii pensiuni, nu să i-o plătesc eu. Chiar el spunea că într-adevăr, i-au venit FOARTE mulți clienți din cauza notei de pe Booking și a pozelor de acolo dar că majoritatea au revenit la el după ce el le-a spus să ia contact direct cu pensiunea și le-a dat camera la preț mai mic. Adică plm, acum încerc să văd și eu lucrurile prin prisma unui Booking care oferă un serviciu și partenerul îi dă țeapă românească.

    Reply
    1. Bogd

      De ce s-ar retrage? :) El are un beneficiu de pe urma booking.com, de ce ar renunța la el?

      Hai s-o luăm altfel – prețul pentru orice produs de pe lumea asta include o serie de costuri. Când îți cumperi o pâine din Carrefour, plătești și pentru costurile ingredientelor, dar și pentru transport, stocare, perisabilitate, și pentru RECLAMA pe care și-o face Carrefour-ul prin diverse medii.

      Știi vreo companie care atunci când își face reclamă spune „lasă, o să înghit eu costurile alea, nu încerc să le recuperez din prețul produselor”? :)

      Mi se pare absolut normal ca o firmă să încerce să își maximizeze profitul. Singurul factor limitativ este unul pur economic – dacă salți prea mult prețurile, ajungi peste prețul concurenței, și lumea începe să cumpere de la alții. Atât.

    2. Bogd

      Și dacă citeai comentariile mele precedente ai fi văzut și că:
      1) nu e „țeapă românească”, ci se întâmplă și prin multe alte locuri
      2) este absolut normal să încerci să îți fidelizezi clienții, și să îi convingi să vină direct la tine, evitând intermediarii.

  11. Mihai (Hawk)

    Uber (despre care ai scris de bine) si multe alte corporatii din astea internetice se bat cu caramida refractara in piept ca sunt “disruptive”. Asa incat nu vad de ce nu ar fi si omul acela tot “disruptive” (atata ca el nu are departament de PR si spune verde-n fata).
    Daca de pilda in loc sa scrie direct pretul, spunea “azi reducere x% pentru clientii ocazionali”, dar afisul era mereu acolo, deja nu mai aveai subiect de obiectat, nu? Mai ales ca nu aveai de unde sa stii ca afisul e perpetuu.
    Da, sugestia (oferita insa doar a posteriori, dupa sesizarea ta) de a anula rezervarea de pe booking nu este etica fata de booking, dar este treaba booking sa isi apere interesele in acest caz si banuiesc ca daca ar aparea prea multe rezervari anulate s-ar putea sa foloseasca unele mecanisme pentru a aduce clientul (dpdv booking pensiunea e client) pe calea cea buna.
    Fb, google &al se lauda cum fenteaza ei taxele si nu par sa aiba o problema cu asta. Ca atare nu mi se pare o problema faptul ca micul intreprinzator (indiferent de natie) fenteaza si el marile corporatii.
    Eu mai degraba am o problema cu cei care una scriu pe booking si alta reiese la fata locului. Chestie care mi s-a intamplat insa si in tari mai de soare pline (Danemarca, vara :) ). Nu aveam optiunea sa mai caut hotel la momentul respectiv (seara tarziu), deci am dat nota minima, am scris de ce si gata. (o singura toaleta inghesuita si nu prea curata pentru tot etajul – am inteles ca nu e in camera dar nici chiar asa; izolare fonica inexistenta: auzeam 2 televizoare si un individ care vorbea tare la telefon, plus fiecare usa trantita cand mergea cineva la wc)

    Reply
    1. Bogd

      Corect. Și zice lumea că booking are sisteme prin care să își protejeze interesele (de ex. dreptul de a revinde automat camera eliberată în sistem ca urmare a unei anulări de rezervare). Așa că… :)

  12. Dracu

    Ca unul cu peste 50 de rezervari pe booking.com, sunt de acord cu parerea ta, si cred ca ar fi trebuit sa le spui.

    Serviciile booking.com nu sunt obligatorii pentru furnizorii de cazare. Daca vor se inscriu, si accepta termenii si conditiile, daca nu, nu.
    Sunt locuri care nu au nevoie de booking.com, cum ar fi niste case prin copaci pe valea prahovei, unde nu gasesti liber niciodata. Sunt altii carora booking.com le aduce 80% din clientela.

    Inselaciunea nu este doar la adresa booking.com, ci si la adresa ta, din moment ce ti se spune pe booking.com ca ai garantat cel mai bun pret prin ei. I-a tras pe ei in piept, dar de fapt tu ai scos mai multi bani din buzunar.
    E o teapa, si ar trebui sa o raportezi, asta e parerea mea. Atfel se duce dracului serviciul asta, care s-a dovedit (cel putin in cazul meu) extrem de util, si nu ma costa (in mod direct).

    Reply
  13. nuconteaza

    Been there, done that:)
    Cred ca de vreo cinci ori doar in Romania. Si o data in Ungaria. Raportat via email la Booking, primit raspuns in 5-10 minute, ajustat pret de catre receptioner / proprietar la nivelul afisat la receptie. Probabil si pentru ca am un istoric lung cu Booking (10+ years).
    Cel mai amuzant a fost un tilicar de pe la Bistrita cu un soi de hotel / pensiune care a zis ca face ce vrea el, ca nu vine buchingu’ sa ii spuna lui cat sa ia pe camera. Si nici nu il obliga buchingu’ sa dea factura. Dupa vreo 20 de minute a venit ma-sa, a facut o factura cam in sila si a ajustat pretul la cat era afisat la receptie pentru aia care nu platisera ca fraierii pe buching.
    Din cate am inteles, comisionul Booking este destul de usturator (15 – 20%) dar sunt pensiuni, hoteluri care au mai bine de 50% din solicitari venite via Booking.

    Reply
    1. Radu

      Exact aia încerc să zic și eu. Băi, nu-ți convine, nu te bagi în bișniț cu booking. Dar dacă te bagi, asumă-ți un cost. Că e un serviciu pe care tre’ să-l plătești până la urmă.

  14. Dan

    Cred ca este corect sa fac un comentariu referitor la abordarea booking pentru rezervari, nu de alta dar este bine sa stim care sunt practicile operatorilor.

    1. Booking incaseaza comisioane de la clientii care fac rezervari.

    2. Asta se intampla in pofida faptului ca pe site-ul propriu neaga acest lucru.

    3. Comisioanele practicate se inscriu (din propriile mele constatari) intre 3% si 15%, ceea ce inseamna foarte mult.

    4. Le-am solicitat un pdv pe acest subiect si au evitat sa imi dea un raspuns.

    5. Practic, la pretul afisat de hoteluri pe site-urile proprii, se adauga procentul mentionat si apoi se vinde produsul prin booking.

    6. Chiar si cu acel clamat discount Genius, pretul este mult mai mare decat cel practicat direct de catre hotel (3-15%).

    7. Datele comparative direct site hotel/booking au fost identice dpdv al conditiilor: aceeasi perioada, acelasi tip de camera, mese, bani returnabili etc.

    8. Incercati sa faceti un exercitiu si veti constata singuri ca platiti catre booking pentru rezervari, neffind scutiti de taxe asa cum declara ei (ca platesc numai hotelierii un mic procent).

    9. Este pacat ca booking isi pacaleste clientii, dar probabil ca au invatat de pe la unii din zona…

    10. Rusine booking.

    Reply
    1. dracu

      @Dan,
      Mie, in vreo 6 ani de cand folosesc booking de vreo 10 ori pe an, nu mi-a luat nici un comision. Ca sa fie clar, asta nu inseamna ca nu si-a marit pretul cazarea respectiva ca sa acopere si comisionul b.com, ci daca scria pe factura ca am de plata 666,66 lei pt cazare, atat plateam la cazare.

      Deci nu e nevoie de nici un “exercitiu”, stiu sigur pe factura de la furnizorul de servicii scrie aceeasi suma ca cea din rezervare.

      Am facut si “proba”: cautat pe site-ul hotelului vs b.com: preturile erau identice. Si nu o singura data. E drept, sunt multe hoteluri care au programe de fidelizare, si atunci intr-adevar iesi mai ieftin. Dar, cum eu extrem de rar ajung de 2 ori in acelasi loc, imi e perfect inutil un astfel de program.

      Dezavantajul b.com e ca are destule goluri, in special in zonele turistice mai putin main stream. Daca te uiti pe harta lor, zici ca prin Bosnia, Macedonia sau Albania o sa dormi in strada.

      Pana la urma: mie, in calitate de client, imi convine. Prestatorilor de servicii, daca le convine, sa plateasca, daca nu, sa nu se bage. Teapa nu e un mod prea dragut de a face afaceri.

  15. Dan

    Nu ti-a luat comision…sau ju ti-a luat comision direct b.com?
    Asta ca sa nu mai pierdem timpul. Ai pierdut bani fata de situatia in care ai facut rezervare directa?
    Da sau nu.
    Daca da succes, daca nu…idem
    Proba cu preturi identice…inseamna ca avem repere diferite de gandire.
    Oricum, succes

    Reply
    1. dracu

      “1. Booking incaseaza comisioane de la clientii care fac rezervari.”
      Fals!
      Poti sa spui, daca vrei sa fii exact, ca b.com incaseaza comisioane de la hotelieri, pe care hotelierii la platesc din banii incasati de la clienti. Ceea ce mi se pare normal, fin’ca daca hotelierul vine cu bani de acasa, da faliment.
      “Ai pierdut bani fata de situatia in care ai facut rezervare directa?”
      La prima vizita, NU. Niciodata. Verificat de cateva ori, din curiozitate, site-ul hotelului vs b.com. Pretul era identic. Posibil ca daca ma duceam la receptie direct, sa mi se fi oferit un pret mai mic decat cel de pe site.
      Dar cand merg cateva sute sau mii de km intr-o zi ca sa ajung udenva, chiar nu am chef sa ma las pe mana sansei ca poate imi ofera un pret mai mic. Poate ca da, dar daca nu? Ultimul lucru de care am chef e sa ma apuc sa caut cazare in miezul noptii, intr-un loc unde nu am mai fost vreodata, iar daca se intampla sa am si treaba a 2-a zi de dimineata…
      Daca m-as fi dus si a 2-a, 3-a oara in acelasi loc atunci da, puteam evita b.com si ieseam mai ieftin.

Leave a Reply to Radu Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *