Cloud services

Repede, pâna nu mai scrie vreun jurnalist IT de pe la noi o știre legată de subiectul ăsta, să apuc să-mi dau și eu cu părerea. Că după aia se cheamă doar că fac trolling și nu-i frumos.

Două știri interesante legate de “cloud computing” au apărut azi pe interneț. Prima a fost cea legată de modul în care a funcționat sau mai bine zis în care NU a funcționat Outlook.com, clona Microsoft la GMail.  Utilizatorii erau întâmpinați cu un frumos mesaj care spunea :

“services such as Hotmail, Messenger, and SkyDrive are experiencing technical difficulties. We appreciate your patient as work on the problem.”

Prin urmare mergea fix pula din toată combinația aia. Foarte mișto trebuie să te simți când te bazezi pe serviciile de cloud să rămâi și să te uiți ca prostul la un astfel de mesaj.  Știrea a fost mai pe toate site-urile de profil dar eu m-am amuzat din timp cu un screenshot produs de pigbrother și postat pe facebook.

A doua știre e legată de serviciile cloud din partea cealaltă a gardului. Adică de la Google. Vă dau doar un citat și vă las să citiți întregul articol pe El Reg (cu tot cu comentarii vă rog pentru că unele sunt savuroase):

“a person has no legitimate expectation of privacy in information he voluntarily turns over to third parties.”

Să recapitulăm deci, privacy nu, disponibilitate nu (tot cu “p” începe). Ce-ar mai rămâne din strălucirea serviciilor în “cloud” ? Oare cine-ar fi crezut că datele utilizatorilor, odate puse în ograda unui terț, nu mai sunt nici sigure și nici private ? Dacă partea legată de confidențialitate mă lasă oarecum rece (dacă vreau să trimit/primesc mail-uri relativ sigure, am de unde să fac asta), partea cu funcționalitatea serviciilor este chiar amuzantă. Unul din punctele forte ale tehnologiei “cloud”, punct de altfel menționat în TOATE reclamele, este chiar cel legat de disponibilitate. Ori dacă eu mă bazam pe serviciul p.lii să accesez niște date din cloud fiind la câteva mii de km distanța de locul în care mai am o copie a datelor, o să am o zi tare proastă. De aia prefer eu să-mi țin ouăle în mai multe coșuri. Stick-urile de memorie sunt ieftine ca braga, o arhiva a calendarului și o listă de contacte e bine să le ai salvate și offline și tot așa. Și că tot vorbeam de Microsoft mai sus, n-aș cumpără niciodată Office 365 dacă știu că afacerea mea depinde de documentele produse/modificate în Office.

Când în sfârșit vom fi eliberați de hype-ul pe care-l are “cloud computing”-ul acum o să ne putem concentra pe chestii cu adevărat utile.

Leave a Reply

25 Comments

  1. Chiar discutam cu un amic de cat de “amuzanta” a fost ziua de azi pentru firmele care depindeau cu partea de email de Outlook.com. Nu spun ca nu mai pica serverul/serviciul de email si la multinationale de stai si te uiti in zare o zi, dar macar acolo nu este atata “reclama” ca ar fi REdescoperit roata.
    Si ajung si la GMail: vrei servicii de calitate, cu o disponibilitate de aproape 100%? Platesti sau suporti reclame. Vrei si 30GB “din partea casei” care sa aiba 2-3 copii de rezerva tot la ei pe server? Platesti sau suporti reclame.
    Apogeul “violarii intimitatii” este faptul ca un sistem automat imi baga 2-3 link-uri (discrete, pe care le poti ignora de la sine) si eu beneficiez de tot serviciul gratuit. :)) Sunt curios cate persoane s-ar inscrie daca de maine ar cere 5-10$/luna pentru serviciul de email fara scanare pentru reclame. Teoretic nu e mult avand in vedere ca mai primesti servicii suplimentare precum Drive si Docs. Practic insa… ajungem la motivul pentru care se fereste lumea de Office 365 ca dracul de tamaie.
    Si, daca vrei sa fii intr-adevar precaut (sau paranoic…), pui informatiile si pe CD/DVD din cand in cand. Uneori e foarte util sa ai un mediu “read-only”.

    P.S.1: Nu esti jurnalist – asa ca nu te caci pe ea de integritate profesionala copiind (la greu) de la altii. Segmentul asta e deja acoperit (cel putin) 200% la noi si nu mai e loc pentru tine. Desi, daca tii mortis, poti sa te faci analist. La noi oricine se poate face analist – lipsa oricaror cunostiinte modice intr-un domeniu nu trebuie sa iti domoleasca “avantul creator”.
    P.S.2: Fara trolli, lumea basmelor (cel putin cea anglo-saxona) ar fi mult mai saraca. :)) Conteaza doar cat de mult iti place sa ai pielea verde…

  2. LOL! Cloud! Sigur ca da. Doar sa ma uit in curtea firmei unde lucrez. Jale.

    Cit despre privacy la google sau altii, treaba e destul de clara de la inceput. Bine ca de la o vreme nenea Eric incepe sa dea dume tot mai mari si pe fata.

  3. Alexandru

    Salut! Habar nu ai despre ce vorbesti:)
    1. Outlook.com e separat de Office 365
    2. Office 365 e un Active Directory+Exchange 2010 SP2 + partea de SharePoint (skydrive, documents) + Lync
    3. Uptime e 99.9%, altfel iti primesti banii inapoi
    4. Habar nu ai despre ce vorbesti:)

    • Știu că-ți place outlook.com de vreme ce ai și folosești deja adresa de mail de la ei. Și hai să fiu civilizat cu tine deși ai fost suficient de dobitoc încât n-ai merita nici să ai comentariile aprobate :

      1. Arată-mi te rog unde-am afirmat că Outlook.com face parte din Office 365 sau invers.
      2. Da, te rog, învață-mă ce e Office 365. Mi-e greu să mă informez înainte de-a comenta. Remarca făcută de mine se referă strict la faptul că în loc să ai serviciile astea la tine în rețea depinzi de infrastructura unui terț (în cazul ăsta Microsoft). Care terț, cu toate asigurările date, poate avea probleme. S-a mai întâmplat și în trecut. A pățit-o și Steam și Amazon și chiar și Microsoft cu Office 365. Shit happens. Și mai nasol e că “shit happens” și nu ai cum să controlezi tu nimic. Depinzi de alții.
      3. Da, îți dau banii înapoi pe servicii dar tu, în timpul ăsta, ca și companie, ai pierderi de x ori mai mari pentru că nu ți-ai putut face treaba eficient.
      4. Eu nu am habar da’ tu ești extrem de inteligent și ai înțeles FIX ce vroiam eu să spun.

      Partea a 2-a :

      1. N-ai avut nevoie decât de 5 minute în care, probabil enervat că wordpress-ul a ținut comentariul în moderare, te-ai hotărât să începi c-o jignire. Bravo, fii bărbat.

      2. Pot să spun că mi se fâlfâie unde-s poziționate. Când/dacă pică, pentru mine e complet indiferent. Tot n-am acces la date, tot nu pot face nimic în privnința asta. Da, știu, 99.9% – http://www.zdnet.com/microsoft-hit-by-second-office-365-email-outage-in-five-days-7000007342/ (și mai caută că mai sunt și altele).

      De câte ori să zic, prefer să nu depind de datele MELE ținute undeva la distanță, pe serverele unor terți, cu aplicațiile lor dacă munca mea (și în ultima instanța venitul meu) depinde de datele respective. Prefer un office on-site și să lucrez cu datele local. Chiar dacă le salvez pentru back-up și în alte părți.

      4. Te repeți…

  4. Alexandru

    Completare:
    1. esti prost
    2. Serverele Office 365 pt Romania sunt pozitionate in Europa
    3. poti avea Exchange in companie + servicii de cloud (hybrid deployment) daca tii asa de tare la securitate (si da, ai nevoie de un certificat SSL propriu pt criptarea datelor tale)
    4. u haz 0 clue about what iz going on

    • Am citit articolul de pe theverge la puțin timp după ce l-am scris eu pe ăsta. Sunt de acord cu faptul că scandalul cu google/gmail este ușor exagerat. Însă nu sunt de acord cu partea legată de privacy.
      Oameni buni, chiar sistemul de mail, așa cum e el creat, standard (adică fără criptare end-to-end), permite citirea și procesarea mesajelor. Oricine a administrat vreodată un server de mail știe că poate avea acces în orice moment și la orice oră la TOATE mail-urile utilizatorilor. Dacă dorește le poate salva și într-o altă parte. Poate face cam ce vrea cu ele.
      Eu unul, după cum am zis mai sus, folosesc serviciile Google de când s-a lansat gmail. Și o fac conștient. Accept faptul că Google îmi procesează mail-urile, accept chiar și posibilitatea ca cineva (Google sau NSA sau orice alt terț) să-și bage nasul prin mail-urile mele. Pentru simplul fapt că SE POATE. În lupta “convenience” vs “security & privacy” pentru mine a câștigat ușurința în utilizare. La fel cum au ales și mulți alții. O parte din ei au ales conștient, la fel ca mine. Majoritatea însă se așteaptă să fie protejați indiferent ce. Și uite că prezentul le arată că NSA își bagă cu ușurință nasul în datele utilizatorilor. Și chiar și în unele criptate atunci când au acces la unul din capete.

      Eu nu zic că serviciile de tip cloud nu au avantaje. Dar nu pot înlocui și nu te poți baza pe ele la fel ca pe un serviciu pe care-l ai sub control. Este convenabil dar nu este nici 100% sigur nici 100% disponibil.

  5. Ca tot veni vorba de serviciile de cloud,aveam si eu ca omu’ buba in domeniu o nelamurire. Eu,ca simplu utilizator,as putea sa imi fac un serviciu de genul ? Acuma folosesc dropbox si gdrive,dar exista acele limitari de spatiu. Exista vreo varianta ca pe un pc de acasa sa stochez tot ce vreau si sa pot accesa continutul de pe alte dispozitive prin internet ?

    • Eu știu de owncloud. Dar sunt sigur că mai există și altele. Partea cea mai dificilă ține de faptul că trebuie să ai IP-ul tău fix public.

    • Exista solutii. Owncloud (deja mentionat de meekuu), sau orice alt rezultat la o cautare google dupa “private dropbox alternative” – BitTorrent Sync, Gladinet, etc.

      Eu personal folosesc Synology Cloud Station cand am mai mult de 20-30GB de stocat si sincronizat. Dezavantajele lui ar fi ca este legat de hardware (trebuie sa ai un NAS Synology), si ca inca nu e la fel de “polished” ca dropbox (se intampla uneori ca atunci cand te plimbi cu laptop-ul dintr-o retea in alta sa “uite” sa se conecteze si sa trebuiasca sa-l reconectezi manual :) )

  6. Alexandru

    -.am adresa @outlook.com multumita Windows 8.1
    – suportul tehnic pt office 365 se face in romania, matter of fact chiar am lucrat acolo. stiu foarte bine cand, cum, de ce cade serviciul de cloud
    – una e Outlook Web Application , alta e Outlook instalat pe calculator. iti poti vedea mailurile in Outlook chiar si cand nu are conectivitate la cloud . ai un fisier OST, local storage. no need for backup

    • Ah, un “early adopter” de Windows 8. Sexplică multe…

    • @Meekuu
      esti rau :). Omul a lucrat la MS, simte nevoia sa-i apere :D.

      @Alexandru
      esti bou.

    • fish

      @Sabotor: +1 :lol:

    • Really? Intr-o discutie in care este vorba de outlook.com (STRICT de serviciul online!), bagi rapid referinte la OWA si aplicatia standalone? Si spui de altii ca habar n-au ce vorbesc??

      Ca n-ai inteles articolul e una – Meekuu a mentionat Office 365 doar la categoria “si altele”, fara sa sugereze in vreun fel o legatura cu outlook.com. Singurul punct pe care il au in comun este ca ambele sunt “servicii cloud”.

      Dar ca dupa ce nu l-ai inteles incepi sa arunci cu noroi in stanga si-n dreapta, in conditiile in care nici tie nu ti-e clar despre ce vorbesti, asta chiar nu mai pot s-o inteleg…

  7. @Alexandru
    In primul rand, eu am mentionat de Office 365 si nu legat de Outllok.com, ci de faptul ca omul nu prea e incantat sa lucreze “cu abonament” pentru un set de programe Office.
    In al doilea rand, problema cu “in the cloud” e ca “situatia neprevazuta” in care pica (din cauza server-ului, din cauza conexiunii de la centru de date etc. – nu conteaza) este momentul in care poti sa pierzi, ca firma, enorm. Imagineaza-ti ca esti firma de consultanta (destul de mare) si nu primesti nimic pe email o zi si nici nu poti trimite. Daca totul e “offline”, recurgi la adresa personala de email, te conectezi la Internet prin hot spot facut cu telefonul, ai documentul pe serverul local si/sau laptop – gasesti suficiente solutii sa iesi din rahat. Acum, daca totul depinde de “cloud”? Aici ma refer in special la partea de stocare. Fisierele pe care trebuie sa le consulti sau, mai rau, sa le trimiti urgent sunt pe un server care fie a picat, fie nu poti sa-l accesezi.
    Nu intru mai mult in detalii pentru ca nu cred ca este necesar, dar, in linii mari, uneori poate sa te ia dracul cu fulgi cu tot deoarece ai avut ghinionul ca procetul de 1% downtime sa se suprapuna perfect cu termenul-limita pentru un proiect foarte mare.
    Nu conteaza unde ai serverul, cine iti ofera asistenta tehnica sau cei cativa firfirei pe care tii ofera drept “scuza pentru downtime”. Problema este de a fi productiv si in conditii “vitrege” fara a depinde strict de o sursa de servicii/stocare, ceea ce se poate intampla cu “oferta” de a lucra “in the cloud”.

    Iar ca remarca personala legata de faptul ca lauzi MS: decat sa se tina de cacaturi “in the cloud” si facut interfete “FUTuriste” in Office, mai bine rezolvau nenorocitul de “motor” din spatele porcariei “frumoase”. Incearca sa lucrezi in Word, in mod curent cu mai multe documente sau, mai rau, cu 2-3 documente de peste 200 pagini si zi-mi ce “mareata realizare” a scos MS. Problema se manifesta si in Office 2010 (cu tot cu SP2) si nu ma abonez la Office 365 un an pentru a experimenta de fraier.

  8. @Alexandru esti prost cu pedale si claxon.

    Cu totul intamplator… administrez (evident nu singur) niste Lync si Exchange pentru niste clienti destul de mari, cred ca pe Exchange avem cel mai mare domeniu (cateva sute de mii de utilizatori pentru fiecare 2-3 mega-clienti) + restul clientilor marunti cu doar cateva zeci de mii de utilizatori.
    Downtime se mai intampla sa fie, dar pentru ca se folosesc mai multe datacentere nu pica la toata lumea in acelasi timp. Atata vreme cat sunt bine administrate si implementate produsele M$ sunt excelente, nu cred ca exista vre-un alt provider care sa ofere un asemenea grad de integrare intre servicii.
    In ceea ce priveste confidentialitatea datelor, orice firma care se respecta are propriile solutii, eventual administrate de vre-o terta firma de specialisti in domeniu, evident cu multe clauze specifice in contract. Pot sa va zic ca in unele multinationale nu este permisa folosirea google translate, tot pe motiv de confidentialitate. Din motivele enumerate mai sus cloud computing se aplica la pulime, mai putin la firmele serioase, iar firmele care apeleaza la asemenea servicii stiu sa negocieze clauze in contract (pentru un mare client pe Lync clauza in contract este de approx 5 minute downtime/an).

  9. fish

    m-am gindit eu bine, tu vrei sa le strici pr-ul la astia cu claudu sa auda lumea de cisco si sa vina sa cumpere de la tine :))))))

    • Bre, eu nu vreau să stric nimănui PR-ul. Cloud-ul are și el rolul lui. Dar lumea trebuie să priceapă bine că e vorba de convenience și cam atât. Și uneori, atunci când pică netu’ prin companie, nici măcar atât.
      Cum ar fi ca tu să începi un startup c-o super idee și să te trezești că nici n-ai pus bine la punct detaliile că compania X, unde întâmplător îți stochezi și tu documente, mail-uri, etc, vine pe piață cu ideea ta. Așa, ușor modificată, suficient cât să n-ai câștig de cauză dacă ai intenția să faci ceva.
      Și cam asta-i valabil cu toate datele sensibile. Adaugi un layer asupra căruia n-ai control. Și e fals să spui că aici nu intervine factorul uman care să aibă acces. Și ăstia au admini, și adminii ăștia au acces la date, la fel ca la setup-urile in-house.

  10. fish

    mai, asta e clar – ca cel mai mare security breach it’s the human factor
    tre’ sa fii cel putin tanpit sa nu-ti dai seama ca nu se dau documentele sensibile pe min…HDD-ul altuia
    si in plus mai mirriam eu prin alte parti – nu vad DB-ul unui telecom tinut “in cloud” sau serverele operationale pe la altii

    • Eh… ba exista… si vorbesc in cunostinta de cauza aici.
      Chiar daca informatiile sunt ale lor, datacenterele si serverele (fizice si virtuale) sunt ale altora.

    • fish

      telecom care’si tine serverele operationale pe HW-ul altora?

    • fish

      si nu ma refer la MVNO-uri. ca alea’s alta mincare de peste

  11. Totusi… ar fi ceva potential: noi explicatii de oferit clientilor care intreaba cum vor functiona serviciile “cloud” daca este senin afara. :))

  12. dan

    Companiile mari doresc sa iti tii datele la ei, sa fie totul in cloudu lor. De aia tot promoveaza cloudu ca si cum ar fi viitorul. In plus se doreste si puterea de procesare sa vina tot de la ei, iar userul sa aiba un dumb terminal (vezi chromebook). Iar al treilea lucru, se doreste ca aplicatiile sa fie pe baza de abonament (dupa Adobe cei de la Autodesk au anuntat ca vor oferi softurile lor pe viitor doar pe baza de abonament).

    Uneori nu le iese treaba exact cum vor ei, Microsoft anuntase initial ca XBox One nu merge decat conectat la internet 24/24. Dupa ce PlayStation 4 nu avea “feature”-ul asta, au trebuit sa renunte la idee desi initial sustineau ca asa e facut designul consolei, sa nu mearga altfel.

    Daca totul va fi pe viitor in cloud (nu doar datele dar si aplicatiile) si pe baza de abonament practic utilizatorul nu mai detine nimic. A platit, are aces la date, nu si-a platit factura, i se taie tot.

Next ArticlePiracy