Mică lecție despre evitat erori

Ca de obicei comentez și eu la spartul târgului legat de “mica” reclamă făcută de eMag la scurt timp după terminarea black-friday-ului. Iar “au greșit” și au scăpat pe net niște produse la prețuri derizorii. Și-aici internauții se sparg în două tabere distincte. Ăia care-au făcut din greu campanii pentru eMag sau au oareșice interes și care susțin tare și răspicat că nu a fost un PR stunt ci doar o greșeală și laudă profesionalismul celor de la eMag (da, știu, amuzant, nu-i așa ? ) pentru că s-au hotărât să onoreze comenzile. Și ăia care nu pun botul și sunt convinși că nu-i altceva decât o altă reclamă. Pentru că era momentul perfect în care să-și facă o astfel de reclamă având în vedere că urmau știrile cu gălețile de bani strânse de eMag după BlackFriday.

Cred că-i evident că mă număr în cea de-a doua categorie. Îmi plac cei de la eMag,  cred c-au ajuns mult peste orice alt magazin online românesc. Și în ciuda meciurilor din trecut cu ei (mdap, mă certam cu eMag-ul before it was cool ) acum sunt cam singurii în care am încredere. Dar tot nu-i cred că “au greșit”. Tocmai din cauză că la nivelul lor mi se pare imposibil să greșești astfel. Mai ales cu un tip de greșeală atât de des repetată de magazinele online și care generează un buzz în online de fiecare dată. Trecând peste faptul că, așa cum observa și Ovidiu, suma aia învârtită de câțiva oameni de prin “soșăl midia” nu e musai să fie și adevărată.

Acum câțiva ani am observat cam care e procedura de update a produselor de pe site-ul unui magazin online. Se primeau de la furnizori excel-uri (în diverse formatări) cu care se construia un excel/bază de date proprie și se servea către site. Am văzut treaba asta facută ad-labam în cadrul unui mic magazin online. Și da, la nivelul ăsta și făcută treaba așa sistemul e predispus la erori umane. Dar și aici rezolvarea a fost relativ simplă. Ca să poți să “urci” produsul cu prețul pe site trebuia să fie creat obiectul în prealabil, adăugată poză, etc. Și odată produsul creat era simplu de creat un sistem de urmărire a prețului. Iar în momentul în care ai valorile prețului pentru o perioadă mai mare de timp e floare la ureche să implementezi un mecanism de avertizare atunci când prețul nou pus pe produs are o abatere mai mare de x%.  Pur și simplu nu accepți introducerea automată a prețului fără intervenția umană.

Ori mie mi-e greu să accept că nu există așa ceva implementat la eMag. Tare greu. Dar presupunând prin absurd că nu există așa ceva, înseamnă că tocmai le-am dat o idee bună. Nu am pretenții mari, mă mulțumesc cu un Catalyst 2960 din ăla din care cică au mai dat unul la 8 lei. Poa’ să fie și zgâriat.

17 Comments Mică lecție despre evitat erori

    1. Radu

      Eu cred că tu te numeri printre puținii care-și permit să aibe păreri proprii chiar dacă-s în contradicție cu vreo campanie facută.
      Ți-am citit argumentele legate de cazul ăsta dar pur și simplu nu le găsesc plauzibile. E atât de des întâlnită eroarea cu prețurile încât mi-e imposibil să cred că nu s-a gândit cineva la o rezolvare până acum. Apoi, în condițiile în care ar fi organizat efectiv șmecheria asta, era absolut firesc să nu-ți trimită Stanciu suma reală prin SMS sau să nu transpire prin ăia de la call-center.
      Și până la urmă și tu erai convins la un moment dat că nu vor livra comenzile. Mai ales având în vedere faptul că sunt complet acoperiți legal.

  1. vali

    n-ai înțeles întrebarea mea. reiau. eu, vali petcu, autor pe zoso.ro și derulator de campanii cu emag, ce interes am să sustin că a fost o eroare și nu o campanie?

    Reply
    1. Radu

      Atunci fie ai informații confidențiale care-ți demonstrează fără nici o urmă de îndoială că-i o eroare, fie ai informații de la persoane de încredere și pentru tine a fost suficient pentru a-ți sprijini argumentația.
      Dar mi se pare mai absurd să nu învețe din greșeli atât de des repetate și să nu aibă un sistem de verificare a prețurilor decât să ascundă o campanie făcută în care-au dat pe piață câteva produse sigilate și au aruncat către public o sumă teoretică a “pagubei”.

    2. fish

      interesul de a mentine o relatie cu un fost/viitor client?
      din posibila prietenie cu careva din stafful emag?

  2. ps

    Cred că îi pufnește râsul pe cei care au ceva cunoștințe de programare când citesc explicația asta: “la upload-ul noilor prețuri pentru resigilate … câteva prețuri au fost generate greșit și necorectate de nimeni. Prețul a fost împărțit la 1000, rotunjit automat în minus la ceva cu “,99″ și de asta au existat produse la 1, 2 sau 3 lei și ceva.” Serios?!?

    Reply
  3. bogdan

    Vezi ca o sa sara zoso sa ia apararea emag, poate chiar cu primul comentariu, zici ca s-a angajat avocat la ei. Mai mult, probabil o sa te faca si idiot ca nu ai aceeasi parere cu el, dar poate ca va cunoasteti, o sa fie mai temperat.

    … se pare ca am ajuns prea tarziu.

    Reply
  4. RoadRunner

    Fie a fost o eroare planificata de niste baieti bine intentionati. Daca suma e reala, cine a generat eroarea poate a scos un castig frumusel. E doar o parere… Oricum mare prostie ca nu au un mecanism automat care sa previna asa ceva.

    Reply
  5. Z3Ro

    Eu sunt convins ca emagu` are milioane minioni care baga preturi si produse adlabam in baza de date, nu versioneaza, omuletii isi iau fisierele de pe server cu copy/paste si le pun la loc si gata, totu` e live, si in niciun caz n-au ceva sandbox, unde-si testeaza nebuniile, nope, totu` e facut in productie, da minionu` ctrl+s si totu` live …garantat a fost o greseala.
    Sigur ca se poate intampla sa ai virgula in loc de punct prin csv-uri…si e doar un bolovan care se uita peste ce urmeaza sa mearga in productie, nu au QA, sefi si alti 40000 de tampiti care se uita macar de curiozitate prin paginile alea.
    Sigur ca se fac doua scripturi care le calculeze reducerile, de fapt cate unu pentru fiecare categorie, ca poate vrei sa fie altfel de 30%.

    Reply
  6. Gheo

    Daca tot adusei vorba de PR stunt, eu cred ca oricine poate face abstractie de alinierea planetelor, de convergenta energiilor ascunse, de vremea de afara, dar in acelasi timp ar fi putut destul de usor sa constate cum de s-au sincronizat reactiile prin blogosfera pe o tema recenta legata de o anumita firma fantoma, de apartament. Pentru ca concurenta, probabil.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *