Make it idiot-proof…

… and nature will breed a better idiot.

Unul din adevărurile triste cu care mai ales noi cei din lumea IT ne întâlnim destul de des.

Undeva în cursul zilei de azi am primit un comentariu la unul din posturile mele. Fără prea mare legătură cu postul o să public și comentariul aici (scuzați caps-ul, este exact forma sub care a fost publicat de către cititoarea de conjunctură):

AM LUAT O TEAPA TARE ASTAZI DE LA UN OPERATOR ORANGE. ASTAZI DATA DE 08 06 2010 AM PRIMIT UN APEL DE LA UN ANONIM. MIA SPUS CA SUNT CASTICATOAREA PREMIULUI DE 5000 EURO SI O PLASMA IN VALOAREA DE 700 EURO, SA POT INTRA IN POSESIA LOR TREBUIA SA RASPUND LA UN SMS PRIMIT DAR NAM RASPUNS, ASA CA TREBUIE SA CUMPAR 6 CARTELE REINCARCABILE IN VALOARE DE 300 RON. ZIS SI FACUT AM FUGIT LA MAGAZIN SI AM CUMPARAT CARTELE PERSOANA STAND IN TELEFON MA ASTEPTAT SA LE RAZUIESC SI SA LE DAU CODURILE. AM FACUT SI ASTA , PE CARE MIAU PUS SI O INTREBARE, CARE E NUMELE ACELUI CARE A LUCRA AFARA SI A AJUNS MARE MUZICIAN ? ERA COSTEL BUSUIOC. MIAU DAT UN NR DE TEL SI NISTE DATE SI MIAU ZIS SA MERG LA BANCA BCR SA RIDIC BANII SI SA ASTEP SA VINA PERSOANA CU PLASMA. AM AJUNS LA BANCA CE SA VEDETI RASUL LUMII. ASA CA VA SFATUIESC SA NU LUATI IN SEAMA APELURILE FACUTA DE DOBITOCII DE LA ORANGE, NORMAL TOTI OPERATORII TREBUIE SA SE OCUPE DE TOATE PROBL CARE LE PROVOC ALTII IN NUMELE LOR.

Și cu ocazia comentariului ăsta redeschid subiectul pe care l-am dezbătut cu Răzvan Târboacă zilele trecute în comentariile de la un alt articol. Ce-i mai important ? Să creezi unelte (fie ele hardware sau software) idiot-proof sau să educi consumatorii ? Și prin “a educa consumatorii” nu înțeleg marketing-bullshit-urile cu “just works” sau altele asemenea.

9 Comments Make it idiot-proof…

  1. nexus

    Era parca o chestie cu “they’ll just make a better idiot”…
    Cine vrea sa-si educe macar 1% din consumatori ca pe urma sa le bata obrazul cand fac magarii – un exemplu bun fiind actualele “structuri” de abonamente care sunt inferioare as spune preturilor de la cartele. Ar tolera un consumator bine instruit sa plateasca mai mult la un abonamente cand poate sa treaca in alta retea? Normal ca nu… Asa ca “ii mentinem neinstruiti”…

    Reply
  2. ABS

    Unii consumatori nu pot fi educati. Daca ala e targetul tau, trebuie sa faci produsele idiot proof. In schimb, daca ai un target mai elevat, poti sa incerci sa-i educi, foarte posibil sa si reusesti.

    Reply
  3. Razvan Tirboaca

    Dude, daca omul e f prost..nu prea ai ce sa faci. Nu conteaza ca teapa vine pe mail, ca-l suna de la “Orange” sau in piata… pur si simplu unii sunt victime sigure. Practic tu ai incerca sa-i dai lectii de viata unui idiot.. pana la urma si tepele online sunt, mai intai, “tepe” si dupa “online” :)

    Reply
  4. enzo

    Problema trebuie rezolvata nu doar prin educare ci si prin masuri legale.
    Acu un an m-a sunt si pe mine cineva de la Dacia ca am castigat un Logan, numa asa tzac pac; am zis sa ma sune intr-o ora. In timpul asta am sunat la orange si le-am dat numarul de telefon de la care am fost sunat, am sunat la ‘cineva’ de la politie si i-am dat numarul de telefon. Am fost totusi sunat intr-o ora de acelasi nene cu premiul, nimeni nu se stresase sa inchida acel numar, sa verifice de unde suna (il poate identifica cu precizie de cativa metri), etc etc.
    As fi curios ce s-ar intampla intr-o tara unde legea are muschi.

    Reply
  5. colaholicu

    Frateee, ala tepuit era unu’ din aia care dau click pe reclame de genu’ “esti al 1000-lea vizitator, da click aici sa-ti ridici premiu’ “. Un operator Orange, Cosmote, Dacia etc., n-o sa faca asta (doh). Aia care umbla cu smecherii sunt puțoi in cautare de oameni naivi (care sunt cu duiumu’ in Romania)

    Reply
  6. Meekuu

    În diverse alte discuții am comparat reacția unui “Average Joe” in fața tehnologiei actuale cu reacția oamenilor care-au văzut prima oară o toaletă și/sau alte “progrese” tehnologice pe care noi astăzi le luăm “for granted”.

    De acord, lăsam la o parte idioții pentru că, deși mulți, putem spune că sunt o cauză pierdută.

    Eu vorbesc despre ceilalți. Despre oamenii care și-au dovedit deja capacitățile mentale în alte domenii. Și nu mă aștept de la ei să știe la același nivel cu cei care lucrează în IT. Dar să știe suficient de mult încât să nu ajungă victime.

    Reply
  7. Alex Olaru

    Oamenii astia ar trebui impuscati! Am lucrat 2 ani la Orange si veneau zilnic cu astfel de tepe in magazin…cu toate ca subiectul a fost arhi mediatizat!

    Totusi ar fi o solutie buna pentru astfel de cazuri pe care am vazut-o implementata in Tenerife:
    in momentul in care iti cumperi un SIM prepay, de oriunde (chiar si de la magazinul din colt), trebuie sa dai buletin/pasaport. Ei inregistreaza SIM-ul respectiv sub numele tau si gata, nu mai ai ce face :)

    Reply
  8. Sebastian

    @Alex Olaru: la fel e si in Franta si Germania. Ar fi o idee sa bage si la noi… In Germania era o chestie mai scarboasa – a trebuit sa sun la un numar cu suprataxa ca sa o activez.

    Reply

Leave a Reply to Razvan Tirboaca Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *